Op sommige vragen is meer dan één antwoord mogelijk. Zo is er de makkelijke: waarom een mobiele website belangrijker zou moeten zijn dan een desktopsite? Omdat de meerderheid van je bezoekers niet hun computer gebruiken (42%), maar hun mobiel (52%). Meer nog: 40% gebruikt alleen maar zijn of haar telefoon bij het bezoeken van websites.
Wanneer je een website ontwikkelt is het dus belangrijk om voorrang te geven aan de ontwikkeling van je mobiele website. Tegelijkertijd gebeurt het in de praktijk vaak toch niet. Waarom? Dat is het moeilijke antwoord!
Makkelijke resultaten krijgen voorrang
Misschien herken je het wel bij jezelf, of anders bij je buurman. De neiging om altijd te streven naar behalen van makkelijke resultaten. In veel gevallen is dit prima, maar niet wanneer je een website ontwikkelt. In veel gevallen, zowel bij ontwikkelaars als klanten, is de desktopsite gewoon veel aantrekkelijker. Letterlijk, omdat de pagina’s groter zijn en het resultaat daardoor visueel aantrekkelijker is. Maar ook figuurlijk omdat het ontwikkelen en implementeren van de functionaliteiten relatief makkelijk is. Bovendien is het bij een desktopsite makkelijker om met creatieve oplossingen te komen, aangezien er meer ruimte beschikbaar is. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat de desktopsite de makkelijkste manier is om je opdrachtgever tevreden te stellen.
Van desktop naar mobiel
Wanneer de supermooi ogende desktop site echter klaar is, is het vaak erg moeilijk én vooral duur om vervolgens een mobiele variant te ontwikkelen die er net zo gaaf uitziet. Het scherm is een stuk kleiner en in plaats van een muis gebruik je vingers, wat er voor zorgt dat de hele gebruikservaring totaal verandert. In veel gevallen is het resultaat een stuk minder dan de originele desktopsite.
Om mobiel echt voorop te zetten, moet je eerst mobiel ontwikkelen. Wees dus niet tevreden met (alleen) een mooie desktopsite. Je doel moet altijd de best mogelijke gebruikservaring zijn: mobiel eerst en desktop als tweede.
Mobiel op de eerste plaats
Om dit voor elkaar te krijgen moet je vooral zaken veranderen in je organisatie. Zo moet de mobiel-eerst-strategie door je hele bedrijf heen omarmd worden. Zowel vanuit klantperspectief als bij de programmeurs. Een goede manier om dit te bereiken is door een ‘ambassadeur’ in het ontwikkelteam te plaatsen wiens taak het is om mobiel gedurende het gehele ontwikkel en design traject prioriteit te geven. Iemand die er voor zorgt dat het beste van de middelen, tijd, energie en creativiteit in het ontwikkelen van een supergave mobiele website wordt gestopt.
Aan het einde van de rit is er een groot verschil tussen een goede en een fantastische mobiele site. Kleine veranderingen in design en functionaliteit kunnen grote veranderingen teweeg brengen in het gedrag van jouw bezoekers. Hierdoor vergroot je de waarde van de website voor jouw bedrijf, simpelweg door mobiel bovenaan te plaatsen.
Wil jij ook een supergave mobiele website? Of ben je op zoek naar bruikbaar advies? Neem dan contact met één van onze experts voor meer informatie. Of lees onze business case ‘Meer entertainment met de nieuwe webshop van Bookspot’ voor meer inspiratie.