Hoe ITNEXT.io uitgroeide tot het favoriete leesvoer van de IT’er

Voor niet-IT’ers is het ongetwijfeld een buitenissige website. ITNEXT.io, onderdeel van LINKIT, staat weliswaar boordevol artikelen, maar de lust tot lezen vergaat je redelijk snel als je eenmaal voorbij de eerste alinea bent. De meeste mensen beleven nou eenmaal weinig lol aan het doorploegen van velden met code en het ontcijferen van terminologie die hooguit interessant is voor een potje scrabble.

Goudmijn voor IT’ers

Voor IT’ers daarentegen is ITNEXT een potentiële goudmijn aan waardevolle kennis en inzichten. En dat is ook precies de reden dat LINKIT ITNEXT heeft opgezet. Na een bescheiden start in 2016/2017 is het kennisplatform inmiddels zeer succesvol met rond de 60.000 unieke bezoekers op een werkdag. Dat is in veel gevallen de verdienste van Kiarash Irandoust, die het platform van de grond af aan opzette.

Het begin

“Toen ik werd gevraagd voor deze functie twijfelde ik eerlijk gezegd of ik hem zou accepteren,” vertelt Kiarash. “ITNEXT was niet meer dan een idee en eigenlijk had niemand een vastomlijnd plan van hoe het er uit moest komen te zien. In eerste instantie hebben we ITNEXT opgezet als een pagina van de LINKIT website. Ik schreef veel artikelen zelf, vanuit mijn achtergrond als software engineer.”

Nieuwe strategie

“In 2017 hebben we het roer omgegooid. We verhuisden ITNEXT naar Medium om het bereik te vergrootten en we hebben de strategie aangepast. Ik stopte met zelf schrijven en liet dat in het vervolg over aan andere IT’ers. Daarnaast heb ik losgelaten hoeveel artikelen er minimaal gepost moesten worden en veel meer ingezet op kwaliteit. Ieder stuk dat op ITNEXT wordt geplaatst bevat unieke content die je niet ergens op het internet kunt vinden. Dat is ook wat het een sterk merk maakt.”

“Daarnaast hebben we het merk ITNEXT ook uitgebreid door maandelijke meetups te gaan organiseren, plus een jaarlijkse summit die standaard is uitverkocht.”

Mr. ITNEXT

Juist het inzetten op unieke kwaliteit maakt het beheren van ITNEXT tot een uitdagende baan voor Kiarash. “Of ik zelf ITNEXT ben? Sst, niet verder vertellen hoor!”

Dat vraagt natuurlijk wel om een korte uitleg. “De eerste jaren, en nu soms nog steeds, ben ik soms 24 uur per dag met ITNEXT bezig. Het komt voor dat ik om twaalf uur ’s nachts mijn bed uitspring om nieuwe inzendingen te checken. In deze wereld moet je er snel bij zijn om de beste content te bemachtigen. Veel auteurs bieden hun schrijven aan meerdere platforms tegelijk aan en vaak is het wie het eerst komt het eerst maalt.”

Desondanks laat ITNEXT hem nog lang niet los. “Wat dat betreft ben ik een echte perfectionist” en misschien is dat ook wel de echte sleutel achter het succes van ITNEXT.

Meer weten? Bezoek dan de website: www.itnext.io