Low-code als ingrediënt voor retailers

Mendix OutSystems Low-code

Blijf succesvol dankzij digitale transformatie

De Nederlandse retailmarkt is volop in ontwikkeling: klantverwachtingen blijven stijgen, marges staan onder druk, arbeidskrachten zijn schaars en ‘traditionele’ bedrijfsmodellen hebben het zwaar. Hoe ga je als retailer om met deze uitdagingen? En hoe zorg je voor een duurzaam en bestendig businessmodel?

De vraag naar technologische oplossingen neemt steeds meer toe, nu de markt zich verplaatst naar online. Iets dat Nick van Ramshorst, retail-expert en Solution Advisor bij LINKIT, herkent: “Digitale transformatie is geen modewoord meer, maar een vetgedrukt agendapunt voor iedere retailer.”

Uitdagingen van retailers

Voor veel bedrijven is de coronapandemie een eyeopener geweest, stelt Nick. “Fysieke winkels moesten sluiten en ondernemers werden gedwongen over technologische oplossingen na te denken. Legacy-systemen en processen werden gedigitaliseerd, het bedrijfsmodel ging op de schop, er werd een datastrategie bedacht. Allemaal veranderingen die enorm veel druk op de operatie hebben gezet.”

Een druk die vaak wordt versterkt door de scheiding die er is tussen IT en de operatie. “IT wordt vaak gezien als de ‘buurman van verderop’. Terwijl een integrale samenwerking tussen IT en de operatie juist zorgt voor een duidelijke visie en strategie, maar ook nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Invloed van digitale transformatie

“Er is momenteel een groot tekort aan geschikte arbeidskrachten. Door handmatige processen te digitaliseren en efficiënter in te richten, wordt een organisatie wendbaarder en stelt het zichzelf in staat om sneller te reageren op trends en marktontwikkelingen”, zo stelt Nick. “Met als resultaat dat het traject van de hele distributieketen sneller kan worden afgelegd tegen minder kosten.”

Het zijn echter niet alleen de processen die gedigitaliseerd moeten worden, ook het gebruik van data hoort hierbij. “Bekende retailers weten precies hoe ze hun data moeten gebruiken om trends te voorspellen. Ze herkennen marktbewegingen, weten welke kanalen ze op welk moment moeten gebruiken en waar en wanneer ze moeten distribueren, adverteren en commercialiseren. Dat maakt ze wendbaar en zichtbaar bij hun gebruikers,” zegt Nick.

Blijf schaalbaar met low-code

Gebruikers verwachten een perfect functionerende mix van kanalen (omnichannel), waarbij ze allemaal op elkaar zijn afgestemd. Nick: “Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld als klant via een Facebook-advertentie bij de webshop van de aanbieder terechtkomt en vanuit hier gemakkelijk het bestelproces doorloopt.”

Maar hoe laat je een app vlekkeloos werken met oude systemen? Hoe integreer je een webshop of portal? Hoe richt je een dashboard in en welke data gebruik je? “Dat is waar low-code van pas komt”, zegt Nick. “Low-code helpt om data en processen van de retailer digitaal inzichtelijk te maken. Het stelt ze in staat om moderne applicaties -zoals een app, portal, webshop- te ontwikkelen die via verschillende kanalen beschikbaar zijn. Zo houd je direct een meetbare verbinding met je klant.”

Door data slim en efficiënt in te zetten, neem je een voorsprong op de concurrentie, stelt Nick. “Om te groeien in de concurrerende retailmarkt, bestaat vaak het idee dat er meer mensen nodig zijn. Alleen, zij zijn lastig te vinden in de huidige arbeidsmarkt. Digitale transformatie biedt daarin de oplossing. Door verschillende bedrijfsprocessen te digitaliseren, word je wendbaar en schaalbaar. Zo ben je minder afhankelijk van fysieke mankracht en kun je sneller anticiperen.”

Vrijheid van ontwikkeling

Als retailer kun je niet meer om de modernisering van je organisatie heen, vertelt Nick. “Low-code zorgt ervoor dat de gebruikersschil, de structuur en bijbehorende algoritmes oog hebben voor elkaar. Het low-code platform biedt flexibiliteit en snelheid, omdat je met standaardcomponenten snel wijzigingen kunt doorvoeren in bedrijfsapplicaties. En snelheid, dat is van levensbelang in de retail.”

“Door het gebruik van low-code, blijf je in staat mee te bewegen met veranderende marktomstandigheden en houd je de volledige controle. Nu en in de toekomst.”

Nick is Solution Advisor bij LINKIT. Hij is betrokken bij diverse low-code projecten voor organisaties als Lidl en Croonwolter&dros.