Learnings voor het vergroten van impact van low-code bij retailers

Low-code

In de snel veranderende wereld van retail, waar marges krap zijn en de concurrentie hevig is, kiezen bedrijven vaker voor digitale oplossingen om voorop te blijven op hun concurrentie. Het is dan ook niet verassend dat veel grote retailers low-code technologieën zijn gaan gebruiken om hun digitale transformatie en softwareontwikkeling te versnellen. Dit stelt de IT-afdelingen van retailers in staat om te voldoen aan de groeiende vraag naar innovatie vanuit de business.

Na vijf jaar te hebben samengewerkt met low-code teams bij fysieke retailers, heeft Maaike Stoops talloze gevallen gezien waar low-code een grote impact heeft gehad. Van het automatiseren van de voorraadprognose in winkels tot het ondersteunen van personeel bij het bijvullen van schappen en consumentgerichte toepassingen zoals click & collect-toepassingen. Retailers hebben veel mogelijkheden om processen te automatiseren en de klantervaringen te verbeteren.

Ondanks dat low-code al een grote plek heeft ingenomen binnen retailers in Europa, geeft Maaike aan dat er uitdagingen zijn bij het implementeren van low-code bij retailers: “De snelle, flexibele en samenwerkingsgerichte aanpak van softwareontwikkeling kan lastig zijn om te implementeren in een voornamelijk lineaire en offline context.”

Optimaliseren van de Supply Chain versus Transformeren van de business

Retail is een industrie met een sterke focus op marges. Traditionele fysieke retailers hebben hun supply chain geoptimaliseerd tot het uiterste. Ze organiseren de productbeschikbaarheid en kwaliteit zo efficiënt mogelijk binnen de kortst mogelijke tijd en tegen de laagste kosten. Het jarenlang volgen van deze aanpak heeft geleid tot lineaire en geoptimaliseerde processen.

“Softwareontwikkeling is niet lineair,” zegt Maaike. “We zijn allemaal overgestapt van waterval naar Agile om ervoor te zorgen dat de juiste feedback aanwezig is om voortdurend feedback te ontvangen, te verbeteren en aan te passen.” Het opzetten van een Agile-aanpak is daarom niet zo eenvoudig als in andere industrieën. Enkele veelvoorkomende uitdagingen waarmee Maaike te maken kreeg waren:

  • Medewerkers in winkels en distributiecentra zijn niet constant beschikbaar om te testen en feedback te geven. Dit resulteert in een uitdaging om continue waarde te leveren en feedback te krijgen op geleverd werk.
  • Werk wordt uitgevoerd in silo’s met duidelijke verantwoordelijkheden per afdeling. Echter hebben agile projecten input en tijd nodig van verschillende afdelingen.
  • Binnen Agile wordt waarde toegekend aan losse functionaliteiten. Bij elke oplevering van een functionaliteit, gaat de waarde creatie van een applicatie omhoog. Deze manier van denken botst met de manier van denken van de meeste retail organisaties, waarin een project een lineaire business case heeft, met een duidelijk break even moment.

“Met deze tegenstellingen in gedachten is het logisch dat Agile best practices niet altijd meteen werken. De hele organisatie richt zich op het efficiënt runnen van het bedrijf en nu komen er mensen binnen die al het werk willen veranderen dat is gedaan.”

Verandermanagement binnen de retail industrie

Software ontwikkelen zonder direct te innoveren kan prima zijn. Het potentiële probleem is wel dat dit kan leiden tot veel gemiste kansen. Maaike: “Ik ben betrokken geweest bij meerdere projecten waar we uiteindelijk een specifiek proces hebben gedigitaliseerd. De vraag die je toen kon stellen was of het proces nu goed genoeg was of dat we het drastisch moesten omgooien, nu we nieuwe technologieën tot beschikking hadden.

Maar organisaties zijn soms terughoudend om een proces te veranderen dat al werkt. En wanneer veranderingen worden doorgevoerd, hebben ze dan het juiste proces om ervoor te zorgen dat het slaagt? Maaike zegt dat product owners en belangrijke gebruikers binnen retailers niet zo werken zoals ze dat zou willen vanuit een Agile-perspectief. Zo legt Maaike uit: “In hoeverre verwachten we van iemand die het grootste deel van zijn week in een magazijn doorbrengt, tijd besteedt aan het testen van nieuwe functies?”

“Ik ben eerder gebotst met eindgebruikers. Nadat ze tijd hadden besteed aan het vertellen van alles over hun huidige proces, eindigde ons team met het bouwen van een nieuw, digitaal proces.” Maaike legt uit dat dit deel uitmaakt van het innovatieproces: “Ik ben niet de eerste die ervaart dat je moet proberen te bouwen wat mensen echt nodig hebben en niet alleen wat ze vragen.

Henry Ford realiseerde zich al dat mensen vragen wat ze willen, heeft geresulteerd in snellere paarden, in plaats van auto’s. Er is echter een reden waarom de eerste auto’s op koetsen leken. Veel mensen houden er gewoon niet van om iets te veranderen dat al werkt, en als die verandering te groot is, verlies je je belangrijkste belanghebbende: de gebruiker van je applicatie.

Hoe bouw je een winnende oplossing binnen de retail context?

Er zijn veel uitdagingen rondom innovatie binnen de retail industrie. Retailers ervaren ook een grote behoefte om aan te passen, dus de kans op verandering is er! Dit zijn mijn grootste learnings om een winnende oplossing te bouwen:

  • Forceer geen best practices – Sommige dingen werken niet in alle contexten. Dit betekent niet dat ik niet stop om kleine duwtjes in de goede richting hoef te geven als de kans op verandering er is.
  • Respecteer de tijd – Resources zijn zeer geoptimaliseerd binnen retailers. Als continue betrokkenheid van gebruikers onbereikbaar is, zorg ik ervoor dat ik de momenten kies waarop ze van het grootste belang zijn.
  • Werk samen – Elke organisatie is anders, en het is niet aan mij om hen te vertellen hoe het zou moeten. Alleen door mijn kennis en ervaring in low-code ontwikkeling te combineren met de context van een organisatie, creëer je een winnende strategie.

Echte innovatie binnen retail mogelijk maken:

“Te vaak praten we over wat we gaan doen, maar niet over hoe we het gaan doen. Het is een sprookje om te verwachten dat Agile-methoden één op één kunnen worden geïmplementeerd.” Als onderdeel van een way-of-working bespreken we bij LINKIT altijd hoe we projecten benaderen en meten we de effectiviteit van die aanpak gedurende de samenwerking.

Er valt veel te winnen door low-code te gebruiken in de competitieve context van retailers. Door niet alleen te praten over wat, maar ook over hoe, laten we deze projecten veel waarschijnlijker slagen.

Er zijn talloze voorbeelden van succesvolle low-code oplossingen bij retailers. Het streven van Ahold om de ervaring van hun winkelpersoneel te verbeteren, resulteerde in de bekroonde WINK-toepassing waarmee duizenden medewerkers hun werk met 50% konden versnellen.

Maaike: “Een transformatie die me nauw aan het hart ligt, is die bij retailer Lidl. Lidl heeft niet alleen Mendix geïntegreerd in de meeste digitale teams, maar er is ook echt een verschuiving geweest in het soort applicaties dat ze maken. Ze begonnen met de ontwikkeling van ondersteunende backoffice-applicaties naar de transformatie van cruciale processen in hun 440+ supermarkten. Dit resulteerde in onmisbare business cases voor de organisatie.”