Het klinkt als een ridicule vraag. Als je een webformulier hebt en je wilt graag dat bezoekers deze versturen, moet de verzendknop dan rood of juist groen zijn? Het punt is dat dit helemaal geen ridicule vraag is. Het is een keuze die serieuze impact kan hebben op de hoeveelheid leads die dit formulier zal opleveren. Wil je weten wat de beste keuze is en belangrijker nog, hoe je daar achter komt? Ontdek het aan de hand van deze drie tips!
1. Kleine veranderingen kunnen leiden tot grote successen
Om er achter te komen wat het beste werkt, rood of groen, moet je een A/B test uitvoeren. Het werkt als volgt. Je legt het formulier met de groene knop voor aan een willekeurige testgroep, groep A en kijkt wat ze doen. Vervolgens leg je hetzelfde formulier, maar dan met een rode knop, voor aan een tweede testgroep. Groep B. Na een paar weken testen kom je er achter dat in groep A (groene knop) dertig procent het formulier verzond, terwijl dit in groep B (rood) veertig procent was. Duidelijk bewijs dat rood de beste kleur is.
En ja, iets simpels als de kleur van een knop kan werkelijk tot zulke grote verschillen leiden. Kleuren, figuren, nummers en grootte zijn allemaal belangrijk in ons onderbewustzijn. Ook bij onszelf trouwens. Op het moment dat je aan de gang gaat met het ontwerpen van bijvoorbeeld een website komen ze vanzelf naar de oppervlakte. Maar om zeker te weten dat je aannames ook echt kloppen kan je dus het beste een A/B test uitvoeren.
2. Testen totdat je erbij neervalt
Als alleen al het veranderen van de kleur van één knop tot significante verbeteringen kan leiden, hoe veel meer kun je dan bereiken als je de hele interface van je website zou onderzoeken? Behoorlijk wat waarschijnlijk! Veel bedrijven investeren veel geld in advertenties en SEO om klanten naar hun website te trekken, maar vergeten om hetzelfde te besteden aan de daadwerkelijke conversie waarmee het geld wordt verdiend. De beste tool die je daarvoor hebt is zonder twijfel de A/B test.
Dus, als tweede tip, test niet alleen voor en net na de lancering van je website, maar blijf het doen. Het uitvoeren van A/B testen moet onderdeel zijn van het dagelijkse werkritme. Daar komt bij dat de huidige markt zeer veranderlijk is. Wat vandaag werkt, kan morgen weer anders zijn. De resultaten van een test van drie jaar oud zijn dus zeker niet betrouwbaar. Dit betekent dat als je eindelijk alle 216 knoppen van je site hebt onderzocht, je dus weer rustig van vooraf aan kunt beginnen.
3. Voldoende de tijd nemen
Zoals je wellicht weet moet een testgroep groot genoeg zijn voor het behalen van betrouwbare testresultaten. Als je slechts vijf mensen hebt, waarvan er vier toevallig een voorliefde hebben voor rood omdat ze dan gelijk moeten denken aan de bos rode rozen die ze gisteren voor hun partner hebben gekocht, dan heb je een probleem. De beste manier om dit te ondervangen is door de tijd te nemen. Hoe langer je testen laat duren, hoe betrouwbaarder de uitkomst wordt. Als je in week zes merkt dat de uitkomt nauwelijks afwijkt van die uit week vier en vijf, weet je zeker dat je goed zit.
Wil je meer weten over A/B testen, of kun je wel wat hulp gebruiken bij de keuze tussen rood en groen? Neem dan contact op met één van onze experts voor meer informatie.