Vrachtwagens en bestelbussen beschikken al jaren over een ‘simpele’ GPS chip. Handig om te zien waar de wagen, met de kostbare vracht zich ergens bevind. Maar de GPS tracker werd pas echt waardevol vanwege een andere IoT-ontwikkeling: het gebruik van RFID tags, wat staat voor Radio Frequency Identification. Hiermee is het mogelijk om individuele pakketten te scannen, waardoor je dus precies weet dat het pakketje van buurman Janssen in wagen A zit, waarvan de bezorger vanmiddag naar verwachting om 15:20 op de stoep zal staan. Het is de combinatie van technologie die voor de echte revolutie zorgde die we inmiddels allemaal zo goed kennen.
Unieke mogelijkheden met Internet of Things
Er zijn maar weinig sectoren waarbij IoT zo’n grote rol kan spelen als binnen het transportwezen en de logistiek. Je kunt data verzamelen over het laden en het lossen, de locatie van goederen, oponthoud, voorraden, levertijden, de status van voertuigen of de beveiliging van transport (is de deur wel dicht ja!).
Voor al deze metingen gebruik je IoT. Sensoren die hun data via het internet – binnenkort 5G – naar de cloud sturen, waar je deze gegevens kunt samenvoegen tot nieuwe inzichten en natuurlijk een volledig overzicht van de hele keten. Een potentiële bron van ongekende mogelijkheden, maar net zoals bij alle revoluties ook eentje met de nodige risico’s.
Veiligheidsrisico’s
Om maar met de belangrijkste deur in huis te vallen. Als je via sensoren kunt meten wat er in een vrachtwagen zit, kunnen dieven dat dan ook door van buitenaf een vrachtwagen te hacken? En wat te denken van het risico op ransomewarehackers. Eerst losgeld betalen en daarna mag je weer zien waar je bestelbussen zich bevinden.
Zeker binnen de transportsector is veiligheid een issue. Simpelweg omdat je met al die IoT aan boord van hot naar her rijdt. Fysieke beveiliging is daarmee heel wat lastiger dan bij een IoT device die in een productielijn staat in een fabriek.
Bereik
Ook het real-time verzenden van de data kan een uitdaging zijn. In Nederland is vrijwel overal een goede dekking, maar in grote delen van Europa kun je telefoonpalen met een vergrootglas zoeken. En verbinding is wel dé vereiste om IoT in te kunnen zetten.
Beheren van Internet of Things
En tot slot, en dat is vooral een praktisch probleem, is er het beheer van al die IoT devices. Als je er een paar hebt is het goed te doen om ze individueel te updaten, te installeren en aan te sturen. Maar wat als het er 1000 zijn, of 10.000? Naar mate de technologie zich verder ontwikkelt en de kosten voor IoT en de cloud dalen, neemt de schaalgrootte enorm toe. En hoe meer IoT apparaten je hebt, des te groter de uitdaging om het overzicht te bewaren.
Hive platform
Als oplossing hebben wij Hive ontworpen. Een gedeeltelijke SaaS oplossing waarmee je makkelijk grote hoeveelheden IoT kunt koppelen in één platform. De data wordt veilig in de eigen cloudomgeving van de klant opgeslagen en beheert. Vanuit een optionele portal kun je vervolgens makkelijk commando’s geven aan al je IoT devices. Per stuk, allemaal tegelijk, of per groep (bv een verdieping). Door het opzetten van een IoT werkomgeving kant-en-klaar aan te bieden, halen we een hoop technische drempels weg en banen we de weg voor nog meer én betere IoT oplossingen binnen de logistiek en de transportsector. Meer informatie over Hive vind je op onze Hive product page.
Wil je meer weten over hoe je met IoT jouw kantoor ‘slim’ kunt maken? Neem dan contact op met Dick van Straten, onze IoT Lead bij LINKIT, voor meer informatie en een demo.