Klantportaal
Een klantportaal laten ontwikkelen met low-code
Wat is een klantportaal?
Een klantportaal is een self-service platform waarmee je klanten gemakkelijk toegang hebben tot belangrijke informatie. Je geeft jouw klant de mogelijkheid om op elk moment van de dag zelf wijzigingen door te voeren, informatie in te zien of antwoord te krijgen op vragen.
Dit levert voor zowel de klant en voor jou als organisatie een win-win op. De tevredenheid van de klanten stijgt doordat ze sneller antwoorden vinden op vragen. Én als organisatie ga jij efficiënter om met de afhandeling van veelvoorkomende vragen of verzoeken van klanten.
Self-service platformen zijn toepasbaar op verschillende doelgroepen zoals B2C & B2B klantportalen. Maar je hebt ook verschillende soorten klantportalen binnen gemeentes of de overheid.
Wat moet ik opnemen in een klantportaal?
Van accountbeheer tot support en beveiligde gegevenstoegang. Een klantportaal geeft een digitale oplossing om de tevredenheid van klanten te vergroten. Veelvoorkomende standaard functies van een klantportaal zijn:
- Account beheer: contactgegevens en betalingsgegevens beheren.
- Facturering en contracten: facturen bekijken, betalingen doen en betalingsgeschiedenis controleren.
- Support en communicatie: support tickets aanmaken en belangrijke updates ontvangen.
- Informatie: toegang tot product- en servicenieuws en handleidingen.
- Gegevensbeveiliging: beveiligde toegang tot persoonlijke gegevens om privacy te waarborgen.
Daarnaast is het afhankelijk van jouw branche, welke functionaliteiten wel en niet relevant zijn. Binnen retail gaan de functionaliteiten dieper in op product & bestelniveau. Voor logistieke dienstverleners, is het juist weer relevant om dieper inzicht te geven op de status van leveringen.
Welk platform heb ik nodig bij het maken van een klantportaal?
Wanneer je een klantportaal wilt ontwikkelen, sta je voor een keuze: “Met welke technologie of platform ga ik ontwikkelen?” Je kiest bijvoorbeeld voor een ‘standaard’ oplossing die al ontwikkeld is en je ondersteunt in de core processen van jouw organisatie. Het lost simpelweg het probleem op: een efficiënt en intuïtief klanten serviceproces (Systems of Record).
Naast een standaard oplossing kies je voor een maatwerk oplossing wanneer je wilt onderscheiden van de concurrentie. Je zoekt een unieke positionering in de markt en wilt daarvoor een aansluitend klantportaal ontwikkelen ter ondersteuning van bijvoorbeeld een customer intimacy strategie. Denk aan het toepassen van hyperpersonalisatie door de integratie van een data platform. Of het adopteren van AI, met een chatbot die automatisch de vragen beantwoordt van klanten.
Low-code platformen zoals OutSystems of Mendix lenen zich uitstekend voor het snel & efficient ontwikkelen van een maatwerk klantportaal. Naast de middelste laag heeft low-code ook een sterke fit bij het ontwikkelen van innovatieve out-of the box apps. Je hebt een nieuw innovatief idee voor een app, die razendsnel aangepast moet kunnen worden? Met low-code heb je het platform in huis om dit idee tot leven te brengen.
Vorm jouw applicatie strategie met het Pace-Layer Model van Gartner
UX-design gedreven aanpak
Het vergt wat onderzoek, om een goed klantportaal te ontwikkelen voor één doelgroep, maar wat als je er twee hebt? Of drie? Één standaard interface voor beide groepen werkt dan averechts, hoewel dat technisch natuurlijk het makkelijkst is.
Een sterke oplossing hiervoor is het gebruik van UX-design om de behoefte van de verschillende doelgroepen in kaart te brengen. Daarbij test je jouw nieuwe klantportaal al tijdens het ontwerpen bij eindgebruikers, waarna je de uitkomsten direct kunt verwerken.
Binnen LINKIT maken we gebruiken van blended teams. Naast het software development team, sluiten ook een UX-designer aan, zodat jij er zeker van bent dat klanten jouw portaal ook daadwerkelijk gebruiken. We helpen bij het in kaart brengen van de behoeftes en het gedrag van je toekomstige klanten met een gebruikersonderzoek.
Kies je voor een standaard- of maatwerk klantportaal?
Je kan kiezen voor een standaard pakket. Of heb je juist een stukje maatwerk nodig? Lees de volledige guide en kom erachter hoe je de juiste keuze maakt en daarmee toekomstbestendig blijft.
Hoe kunnen we je helpen?
Wil je customer service naar het volgende niveau tillen? Neem contact op en vertel ons jouw verhaal.
Justin Bunnik
De aanpak om een klantportaal te laten ontwikkelen
Onze consultants helpen je met het opzetten van het portaal. Samen bouwen we verder aan echte digitale innovatie.
Consultancy
We helpen je om de de juiste keuze te maken voor het ontwikkelen van de software met een discovery scan.
Ontwikkelen van software
Een klantportaal nodig die perfect aasluit op jouw bedrijf? We ontwikkelen het op basis van jouw wensen met maatwerk software.
Training & support
Systeem gebouwd? Laat hem elke maand onderhouden door ons. En we trainen jouw nieuwe developers
Een partner voor het ontwikkelen van een klantportaal
Overweeg je een klantportaal als oplossing? Of ben je op zoek naar een partner die je kan helpen bij de ontwikkeling en ondersteuning ervan? Het hebben van een software partner brengt een frisse blik in jouw organisatie. Bij LINKIT werken we volgens het 4D-model: Dream-Design-Develop-Drive.
Eerst willen we jouw ontwikkelingsvraag goed begrijpen en samen onderzoeken we de slimste oplossing. Of we een groot gedeelte van het ‘handmatig’ telefonische klantcontact kunnen omzetten naar een app? Prima! Maar, laten we eerst onderzoeken voor welk probleem we een oplossing maken. Zo dagen we je uit om tot een slimmere oplossing te komen.
We bouwen daarna samen of zelf aan de oplossing. En ondersteunen en trainen je wanneer de applicatie is gebouwd. Als toegewijde partner werken we dagelijks samen met organisaties om applicaties te ontwikkelen en onderhouden.
Klantportalen die we eerder ontwikkelden
Lees hieronder over de verhalen van organisaties die jou voorgingen. Elke dag werken we samen met klanten aan het ontwikkelen en onderhouden van applicaties, zoals een klantportaal.
Je bent niet alleen. Neem deel aan onze community.
Klaar om jouw klantportaal te ontwikkelen?
Ben jij op zoek naar een maatwerk klantportaal die klaar is voor de technologie van morgen? Neem contact op en vertel ons jouw verhaal.
Justin Bunnik