Slimme parkeerplekken als oplossing voor FC Utrecht

Internet of Things (IoT) Hive

Een ‘smart parking’ oplossing bouwen met Hive voor FC Utrecht

Naar de Galgenwaard gaan voor een middagje FC Utrecht is voor veel Domstedelingen ongetwijfeld het hoogtepunt van hun week. Je auto parkeren bij het stadion is dat echter niet. En met een reden. Waar het stadion onder normale omstandigheden plaats biedt aan 23.000 Utrecht supporters zijn er maar 3000 parkeerplaatsen in de directe omgeving. Samen met onder andere LINKIT, T-Mobile, ENGIE en The Valley onderzoekt FC Utrecht of slimme parkeerplaatsen het parkeergemak van de toeschouwers kan verbeteren. En niet alleen dat. Smart Parking kan ook een oplossing bieden voor heel andere uitdagingen in het stadiongebied.

Afgesloten woonwijken

Niek Amelink, Manager Business Development & Innovatie bij FC Utrecht, legt uit hoe de vork in de steel zit. “We hebben bij onze bezoekers in kaart gebracht hoe ze onze wedstrijden, maar ook het traject daaromheen beleven. Mobiliteit van en naar het stadion werd daarbij matig beoordeeld. En dat snap ik. Als club zelf hebben we ‘maar’ 500 eigen parkeerplekken. Met de nabij gelegen parkeergarage zijn dat er 3000. Tot voor kort weken fans daarom uit naar de omliggende woonwijken. Inmiddels worden die op wedstrijddagen afgesloten voor bezoekers. Maar dat is natuurlijk voor niemand een fijne oplossing.”

De hoofdvraag

Slim parkeren is potentieel een ideale oplossing. Door IoT-sensors toe te voegen aan de parkeervakken kun je zien of ze vol of leeg zijn én, nog veel belangrijker, een boekingssysteem toevoegen. “Wordt de reiservaring beter als je direct weet naar welk parkeervak je kunt rijden en die speciaal voor jou gereserveerd is?” vraagt Niek zich hardop af. “Dat willen we de komende tijd gaan uitzoeken.”

Innovatieplatform

Om dat voor elkaar te krijgen werkt FC Utrecht samen met een aantal bedrijven in een innovatieplatform. LINKIT is als innovatiepartner van de club één van die bedrijven. Het parkeerproject is voor LINKIT’s cloud squad een zeer interessante pilot om het pas ontwikkelde Hive IoT platform in de praktijk te testen. Ook hoofdsponsor T-Mobile is van de partij. Zij nemen het connectiviteitsgedeelte onder hun hoede. The Valley bouwt de app voor FC Utrecht waarmee je parkeerplaatsen kunt boeken en ENGIE zorgt voor elektrische laadpalen.

Hive uitgelegd

Dick van Straaten, Cloud Lead bij LINKIT én de initiatiefnemer van Hive, legt uit hoe de oplossing werkt. “Hive is een gedeeltelijke SaaS oplossing waarmee je IoT apparaten op een platform kunt beheren, maar waarbij je alle data lokaal opslaat. Het bestaat uit verschillende modules: het Hive baseline platform, en de Hive Portal.”

“Met de Baseline kun je direct devices verbinden en data ontvangen. Alles wordt opgeslagen in de eigen cloudomgeving van de klant. De Portal is het SaaS gedeelte van de oplossing die door LINKIT zelf wordt gehost en optioneel wordt aangeboden. Het belangrijkste voordeel is dat je met de Portal direct groepen IoT devices opdrachten kunt geven of kunt updaten. Zoals bijvoorbeeld slimme parkeerplekken. De grotendeels kant-en-klare oplossing maakt het mogelijk voor FC Utrecht om snel een IoT oplossing uit te rollen en te testen.”

Testen in de praktijk

Niek legt uit hoe de club dit samen met LINKIT en de andere innovatiepartijen gaat doen. “We gaan twintig parkeerplaatsen ‘slim’ maken. Vervolgens mag onze directeur gaan testen hoe het systeem in de praktijk werkt. Zijn secretaresse zal een week lang al zijn afspraken inboeken via de app. Het idee is dat als de bezoeker van te voren een plek reserveert. Daarbij vult hij zijn gegevens in, plus zijn kentekennummer.”

“Bij het aanrijden gaat de slagboom dan vanzelf omhoog. Bij het parkeren wordt het vak als ‘bezet’ weergegeven en wordt er automatisch een berichtje verstuurd naar onze directeur dat zijn afspraak is gearriveerd. Vervolgens kan hij de bezoeker dan bij de ingang opwachten.”

Grotere potentie

Met slim parkeren is dus meer mogelijk dan je wellicht denkt. Voor Niek is de potentie echter nog groter. “Als het werkt zou het natuurlijk mooi zijn om alle 3000 parkeerplaatsen op deze manier aan te bieden tijdens wedstrijddagen. En wellicht kun je dan gelijk ook invullen hoe je jouw koffie wilt drinken als je aankomt en een plek boeken vlak bij de gate waar je naar binnen moet. Ook qua samenwerking er veel mogelijk. Vlak naast het stadion ligt namelijk hockeyclub Kampong die regelmatig rond dezelfde tijd als FC Utrecht wedstrijden speelt en waar ook bezoekers op af komen. Misschien kunnen we de parkeerplaatsen gezamenlijk aanbieden.”

“En als die vol zijn kunnen we bezoekers wellicht verwijzen naar verder weg gelegen parkeerplaatsen. Maar ook als dat niet kan weten ze in ieder geval dat ze niet met de auto moeten komen, maar met het OV. Door vooraf deze informatie te verstrekken weten onze fans waar ze aan toe zijn en verbeterd dat hopelijk hun reiservaring.”

Verdichtingsgebied

Maar ook daar houdt het nog niet op. De cirkel kan nog wat wijder worden getrokken, legt Niek uit. “Twee jaar geleden zijn we als club bij elkaar gaan zitten om onze nieuwe strategie vorm te geven. Onder andere omdat het stadiongebied de komende jaren gaat veranderen. Utrecht is enorm aan het groeien. De komende twintig jaar naar verwachting met 100.000 extra inwoners. Om die groei op te vangen heeft de gemeente het stadiongebied aangewezen als zogenaamd verdichtingsgebied. Dat betekent dat er meer woningen komen.”

Het mobiliteitsvraagstuk

“En die nieuwe bewoners willen ongetwijfeld ook graag hun auto ergens parkeren. En naar mate de hoeveelheid woningen verdichten, wordt dat een steeds grotere uitdaging. Zeker op wedstrijddagen ontstaat dan nog meer mobiliteit op een klein oppervlak. Een probleem waar zeker niet alleen Utrecht mee kampt. Slim parkeren en je plek vooraf kunnen reserveren heeft de potentie om ook aan dit probleem bij te dragen door de hoeveelheid parkeerplekzoekende automobilisten te verminderen. De gemeente is op de hoogte van ons project en heeft er interesse in. Bij een succesvolle MVP (Minimal Viable Product) zullen we hen zeker betrekken in de doorontwikkeling.”

Kleine oplossing voor groot probleem

Concluderend kun je zeggen dat zoiets ‘simpels’ als het installeren van wat IoT-sensoren op parkeerplekken een katalysator kan zijn voor de leefbaarheid van de stad. Het heeft niet alleen de potentie om de fans van FC Utrecht een betere reiservaring te bieden, maar ook om de mobiliteitsproblemen van nu en van de toekomst het hoofd te bieden. Een ‘kleine’ oplossing dus voor een ‘groot’ en steeds actueler probleem.

Belangrijke proef

Dit is precies hoe Niek het samenwerkingsverband met zijn innovatiepartners ziet. “Het is voor ons en voor alle partijen ontzettend interessant en waardevol als je met elkaar zoiets kunt ontwikkelen. Dit project met slimme parkeerplaatsen is voor vrijwel alle partijen een belangrijke proofcase. En hopelijk het begin van meer.”

Wil je graag meer weten over Hive? Neem dan contact op met één van onze experts voor meer informatie of een demo.