Het einde van high-code voor Service2fruit: een nieuwe koers voor de toekomst
De case in het kort
Service2Fruit, een handelsplatform voor hardfruit, koos voor een toekomstbestendige aanpak door hun verouderde .NET-platform te vervangen met een low-code oplossing. Met behulp van OutSystems Developer Cloud (ODC) kunnen ze nu sneller ontwikkelen, beter schalen en eenvoudiger nieuwe functionaliteiten toevoegen. Slimme features zoals automatisch ingevulde veilingformulieren verbeteren de gebruikerservaring aanzienlijk. Dankzij deze stap kan Service2Fruit makkelijker inspelen op marktveranderingen en hun aanbod uitbreiden naar nieuwe productgroepen en markten, in lijn met hun missie: always a fair deal.
In de uitdagende wereld van online fruithandel en -veilingen heeft Service2Fruit een duidelijke visie: groeien in productaanbod en het betreden van nieuwe markten, wat daar onlosmakelijk aan verbonden is. Als gevestigde speler in de Nederlandse hardfruitmarkt, met de huidige focus op appels en peren, was het tijd om op te schalen. Hierover is Bart Leemans, Algemeen Directeur bij Service2Fruit, duidelijk: “Als we, net zoals we gedaan hebben bij appels en peren, andere markten waarin Retail de prijzen bepaalt kunnen disrupten door processen transparant te maken en schakels te elimineren, dan krijg ik het enorm naar mijn zin.”
Echter bleek het bestaande Service2Fruit platform, gebaseerd op de ‘high-code’ .NET technologie, niet langer toekomstbestendig te zijn voor hun ambitieuze plannen. Doorgaan met high-code zou betekenen dat Service2Fruit niet snel genoeg nieuwe functionaliteiten kan bouwen en kansen laat liggen om in te spelen op de wensen van toekomstige markten en platformgebruikers. Op aanraden van onafhankelijke, externe adviseurs ging Service2Fruit op zoek naar een expert op het gebied van low-code die hen zou kunnen helpen een nieuw, flexibel en schaalbaar platform te bouwen dat hun groeidoelstellingen zou ondersteunen en waarbij kennis van complexe IT-technologie niet noodzakelijk is.
Het startpunt van Service2fruit: de stip op de horizon
Het verhaal van Service2Fruit begint én eindigt bij hun eerlijke ambitie en tevens pay-off: ‘Always a fair deal’, oftewel eerlijke(re) prijzen realiseren voor telers en kopers in de hardfruitmarkt (en in de toekomst ook in vele andere markten). “Als een marktplaats die draait om transparantie, vertrouwen en gemak, wisten wij 10 jaar geleden de markt op zijn kop te zetten. Inmiddels brengen we honderden telers en kopers online met elkaar in contact, waarbij telers door middel van veilingen hun gewassen verkopen. Hierdoor konden we direct de vele tussenschakels in de markt elimineren, wat zorgt voor betere prijzen voor teler en koper.”
Ondanks dat de manier van werken in essentie eenvoudig uit te leggen is, was het niet altijd makkelijk om de doelgroep hierin mee te nemen. “Tegenwoordig vindt er een duidelijke verschuiving plaats naar online en bijbehorende platforms, door succesverhalen zoals Marktplaats . Echter was het 10 jaar geleden voor veel mensen nog té vooruitstrevend. Zeker voor telers. Het gaat immers over het bedrijf van een ondernemer die een miljoen kilo appels, peren of andere gewassen moet verkopen voor een goede prijs. Dat is hun bestaansrecht, wat ze ‘ineens’ moeten toevertrouwen aan ‘iets’ op een computer – en dat vinden ze eng.”
“Tegenwoordig vindt er een duidelijke verschuiving plaats naar online en bijbehorende platforms, door succesverhalen zoals Marktplaats.”
Inmiddels heeft Service2Fruit, door vertrouwen en transparantie, een sterke positie weten te bemachtigen in de markt en merken ze dat jongere generaties zelfs nog een aantal stappen verder willen gaan. Ze willen gebruik maken van Big Data, AI en alle andere technieken die hen meer inzicht geven over veilingen, maar ook over de eigen gewassen.
De uitdaging van Service2Fruit: een verouderd platform en de noodzaak voor verandering
Echter, om de huidige markt en de beoogde nieuwe markten buiten appels en peren, te kunnen blijven bedienen moest er een switch gemaakt worden. De traditionele aanpak van ‘high-code’ was namelijk niet flexibel genoeg om snel nieuwe functies en merken toe te voegen of zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden in het huidige, maar voornamelijk toekomstige, nieuwe platform. Opschalen was simpelweg niet mogelijk.
Service2Fruit wist, door het inwinnen van extern en onafhankelijk advies, dat low-code het bedrijf verder zou gaan helpen en ging op zoek naar een partner waarmee ze samen aan de toekomst konden bouwen. Een toekomst waarin het platform (ook) te managen is door niet IT-gespecialiseerde collega’s middels de drag-and-drop functionaliteiten, waarmee ingespeeld kan worden op de veranderende behoefte van telers en verkopers. LINKIT bleek de perfecte partner hiervoor.
LINKIT’s 4D-aanpak: Low-code als strategische oplossing
De overstap naar low-code was dus een strategische keuze, gedreven door de behoefte aan flexibiliteit, modulariteit en snelheid in platformontwikkeling. “Wij zien dit echt als een typische vraag voor een digitale transformatie” licht Jimmy Iliohan, Solution Advisor teammanager bij LINKIT, toe. “Het is van belang dat we bij dergelijke vragen goed analyseren welke aspecten uit de dienstverlening de klant wil overnemen en waar kansen liggen om te verbeteren. Het is namelijk zonde om de huidige stack één op één over te zetten naar de nieuwe.”
“Het is van belang dat we bij dergelijke vragen goed analyseren welke aspecten uit de dienstverlening de klant wil overnemen en waar kansen liggen om te verbeteren. Het is namelijk zonde om de huidige stack één op één over te zetten naar de nieuwe.”

Deze aanpak volgt perfect het 4D-model van LINKIT, bestaande uit de stappen ‘Discover’, ‘Design’, ‘Develop’ en ‘Drive’. In de eerste fase werd naast praktisch ook conceptueel nagedacht over het toekomstige platform en de benodigde functionaliteiten. “Daar kwamen hele mooie toepassingen uit, zoals ‘smart veilingen aanmaken’. Hierbij worden de formulieren, die de teler moet invullen voorafgaande aan de veiling, al grotendeels ingevuld op basis van eerdere veilingen of data uit zijn account. Dit zorgt voor een enorme vergroting van het gebruikersgemak.” Licht Jimmy toe.
Na deze fase werd de technologische visie en architectuur van het platform gedefinieerd en gebruikservaringen ontworpen en gevalideerd. Service2Fruit zal als eerste klant van LINKIT het nieuwe platform van Outsystems gebruiken, genaamd ODC (Outsystems Developer Cloud). Met ODC kunnen organisaties eenvoudig en automatisch opschalen wanneer het bezoekersaantal sterk toeneemt, waardoor performance problemen tot het verleden behoren. “Bovendien biedt ODC de mogelijkheid om gebruik te maken van de nieuwste technologieën, zoals generative AI, containerization en microservices. Zo is Service2Fruit in één klap toekomstbestendig.” Licht Anne Kreuger OutSystems Developer bij LINKIT, toe.
Momenteel is LINKIT bezig om het MVP af te ronden met behulp van best-practice methoden en een agile aanpak om snel waarde te creëren. Echter kijken beide partijen alvast een stap verder, ofwel naar het ‘Drive’ stadium. Hierin zal LINKIT voor de juiste ondersteuning en training zorgen, zodat Service2Fruit zich kan concentreren op hun kernactiviteiten en het platform zelfstandig kan beheren en opschalen. Dit omvat het trainen van interne experts om dit platform (en eventueel volgende platformen) te managen, onderhouden en verder te ontwikkelen. Zo blijft Service2Fruit altijd de touwtjes in handen houden binnen hun eigen digitale transformatie.

Een blik op de toekomst: low-code als enabler voor eerlijke(re) prijzen, ook in de toekomst
Op de vraag wanneer het project succesvol is antwoord Bart resoluut: “Als ik elk jaar minimaal 1 nieuwe productgroep kan faciliteren, waarbij 80% van de ‘achterkant’ van het platform hetzelfde blijft en we de voorkant kunnen aanpassen op basis van de productcategorie en de doelgroep. Kortom, als we schaalbaar zijn én blijven.”
Door te kiezen voor low-code heeft Service2Fruit een solide basis gelegd voor toekomstig succes en de mogelijkheid gecreëerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe kansen te benutten.
Fast facts
- Het volume wat op jaarbasis door het Service2Fruit platform gaat is 60 miljoen kilo aan appels en peren. Dit zal naar verwachting de komende jaren alleen nog maar stijgen.
- Appels en peren kun je na pluk tot bijna een jaar bewaren. Hierdoor wachten telers vaak af tot het juiste moment om te verkopen, gebaseerd op de Freshmonitor tool die Service2Fruit aanbiedt. Deze tool wordt in de markt als prijs zettend beschouwd.
- De markt van telers is aan het consolideren en professionaliseren, waardoor grotere partijen het afzetstuk zelf willen regelen om meer marge te kunnen pakken.
- Service2Fruit is de eerste klant van LINKIT die gebruikt maakt van Outsystems’ nieuwe cloud platform ODC (Outsystems Developer Cloud). Dit betekent dat ze vooroplopen in het adopteren van deze nieuwe technologie en de innovaties die daarbij horen, zoals containerization, microservices en generative AI.
- Met de komst van de nieuwe CSRD-wetgeving zal de markt in de toekomst moeten gaan vertellen waar een product (incl. verpakking e.d.) vandaan komt. Dit gaat een grote impact hebben op de markt, waarbij transparantie cruciaal wordt. Echter kunnen telers met het Service2Fruit (en komende) platform al volledig invulling geven aan de CSRD-wetgeving en zodoende een voorsprong nemen!

Over Service2Fruit:
Service2Fruit is hét online handelsplatform voor fruit, dat op een vernieuwde manier streeft naar een eerlijke en transparante branche. Ze verkorten de keten door kopers en verkopers samen te brengen op hun online platform, bieden inzicht in de actuele markt en maken de handel wereldwijd toegankelijk voor iedereen.
Jouw applicatie toekomstbestedig maken?
Heb je een idee voor een app of een portaal om een proces sneller en meer schaalbaar te maken? Neem vrijblijvend contact met ons op en vertel ons jouw verhaal. Of check onze kostencalculator voor portalen om te zien welke impact je wensen hebben op de prijs van jouw portaal.

Dion Drost