Een zeer complexe uitdaging voor KLM Cargo

Integratie van een complexe puzzel van nieuwe en oudere systemen

Als gevolg van een afspraak met de Schiphol Group om de sortering van post en kleine pakketten naar een kleinere ruimte te verplaatsen, koos KLM Cargo ervoor om de processen te automatiseren en hun business unit te reorganiseren.

De aanpak van LINKIT-expert en projectmanager Davor Raic was essentieel om een minimum viable product (MVP) op tijd en onder het budget live te krijgen voor een zeer uitdagend, complex project voor een grote speler.

De LINKIT-uitdaging

Integratie van een complexe puzzel van nieuwe en oudere systemen.

KLM Cargo is een divisie van KLM, een van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en momenteel onderdeel van de Air France-KLM-groep.

Op Schiphol, de belangrijkste hub van KLM, moest in 2017 een gebouw dat door KLM Cargo werd gebruikt voor het handmatig sorteren van post en kleine pakketten gedeeltelijk worden gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe pier.

Om dezelfde sorteerprocessen in een kleinere ruimte in te passen, was een reorganisatie en automatisering nodig. Zowel post als kleine pakjes werden in gloednieuwe automatische sorteerinstallatie verwerkt met op maat gemaakte software geïnstalleerd.

Dit betekende het integreren en afstemmen van systemen en processen voor een nieuwe business unit in het bestaande en gecompliceerde landschap van Air France-KLM-systemen. Deze omvatten het wereldwijde postverwerkingssysteem en het magazijnbeheersysteem (WMS), welke gebruikt wordt door verschillende bedrijfseenheden.

De LINKIT-oplossing

Stap voor stap integreren en (her)ontwerpen van processen & systemen.

Een crossfunctioneel team werd samengesteld en begon alles systeem voor systeem te integreren in samenwerking met KLM Cargo. Van de 4 te integreren systemen waren er 2 nieuw. De eerste specificaties waren functioneel en de eerste inbedrijfstelling was alleen voor het postsorteergedeelte. Dat ging goed.

Het werd lastig toen het team bij het kleine pakjesgedeelte kwam. Het WMS bevatte complexe end-to-end-processen en verborgen legacy-afhankelijkheden. Een ander probleem was dat niet alles gedocumenteerd was, dus moesten ze samenwerken met het operationele personeel van KLM Cargo om de onbekende informatie op te halen.

Het herontwerpen van de processen had gevolgen voor verschillende systemen, waardoor frequente wijzigingen in de service-oriented architecture (SOA)-repository nodig waren. Om de impact op een lopend productieproces te verminderen, werd een efficiënt releaseframework voor continue updates opgezet.

Uiteindelijk is het team erin geslaagd om deze 2 systemen te implementeren en te integreren binnen de scope van het MVP en onder het IT-projectbudget.

Hoe KLM Cargo profiteert

De operationele organisatie werd vereenvoudigd, terwijl de nieuwe installatie het sorteren van post en kleine pakketten automatiseerde, zodat er veel meer wordt gedaan in minder tijd met minder mensen in een kleinere ruimte.

Deze automatiseringsinspanning zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de efficiëntie door lagere kosten en langere bedrijfsuren. Een ander belangrijk voordeel is de toename van de klanttevredenheid door snellere levering binnen service level agreements.

Door dit project kan de unit van KLM Cargo met gedetailleerd inzicht en volledige controle de processen en lading volgen en controleren. Uiteindelijk heeft KLM Cargo hierdoor een deel van hun ruimte terug kunnen geven aan Schiphol Group én tegelijkertijd flinke winst geboekt op het gebied van operationele efficiency, betere interne samenwerking en klanttevredenheid.

Hoe de LINKIT-experts hebben geholpen

Projectmanager Davor Raic was een van de experts van LINKIT die met in totaal 7 verschillende teams betrokken was bij dit zeer complexe project. De teams werkten met een hybride waterval/agile methode.

De gecombineerde rol van Davor was projectmanager en release-engineer. De grootste uitdaging was om 5 delivery teams te hebben, die allemaal met verschillende frameworks werkten, en die in een enkele gesynchroniseerde cadans van releases afleverden. Het IT-oplossingsteam bestond uit een integratieteam, verantwoordelijk voor de integratie van 5 applicatie-ontwikkeling / productteams. 3 daarvan waren intern bij KLM, terwijl de andere 2 extern waren.

Het integratie- en eigen ontwikkelteam van Davor, 15 man sterk, bestond uit verschillende rollen, waaronder architecten, analisten, testers, scrummasters en software-engineers. Hij hield van de uitdaging om een effectief crossfunctioneel team te creëren dat samen met het KLM Cargo-team de doelen wist te bereiken.

Dit omvatte het het verminderen van de teamcomplexiteit door de structuur te versimpelen, maar ook bij te dragen aan effectieve communicatie, het samenbrengen van meerdere teams, het implementeren van een geïntegreerde aanpak en het combineren van agile en waterval.