Een digitale hulp bouwen om uit de schuldhulpverlening te blijven

Terraform

Een verhaal met een bijzondere wending

Het krijgen van schulden en daar niet zelf meer uit kunnen komen, is één van de grootste problemen waar je in terecht kunt komen. In het ergste geval eindig je in de schuldhulpverlening waarbij je inkomsten zo worden uitgekleed dat je alleen nog een basisbedrag overhoudt waarvan je net kunt overleven. In 2018 overkwam dit 650.000 huishoudens, 8,3 procent van het totaal . Een nog veel groter percentage, tot wel 40 procent van alle Nederlanders, maakt zich wel eens zorgen over geld.

Veel gemeentes in Nederland worstelen hiermee. Hoe voorkom je dat mensen zo in de schulden raken dat ze er zelf niet meer uitkomen? Een wethouder in Zoetermeer vroeg zijn zoon om hulp. Het resultaat is Buddy Payment. Een app voor internetbankieren die tegelijkertijd een budgetcoach is.

Hoe werkt Buddy?

Het idee achter de app is op zich simpel, maar technisch uitdagend, legt Camiel Kuiper (de zoon in kwestie) uit. “Op het moment dat je salaris of uitkering wordt gestort, trekt Buddy daar direct de vaste lasten vanaf. Je weet dan precies hoeveel je die maand nog kunt uitgeven. Ook is het mogelijk om direct een bedrag weg te zetten aan spaargeld.”

Minder schuldhulpverlening

“De volgende stap is dat de app ook precies bijhoudt op welke uitkeringen en toeslagen je recht hebt. Op het moment dat je ineens te veel verdient wordt dit automatisch doorgegeven aan de belastingdienst en voorkom je dus dat je onverwacht een aanslag krijgt. Andersom werkt het natuurlijk ook en loop je geen toeslagen mis. Tot slot zit er een chatfunctie in de app waardoor je ook vragen kunt stellen. Zoals: waarom krijg ik deze maand ineens 30 euro minder aan zorgtoeslag? Nou, omdat je dus meer bent gaan verdienen. Op deze manier help je mensen om uit de schuldhulpverlening te blijven.”

Uitrol

Camiel: “We werken op dit moment samen met vijftien gemeenten in Nederland en hebben pas een aanbesteding gewonnen voor nog 89 anderen. Je kunt toegang krijgen op basis van uitnodiging door de gemeente. Het is echt een tool om te voorkomen dat mensen in de schulden komen. In een later stadium kan hij ook worden ingezet voor mensen in de schuldhulpverlening.”

Versterking gezocht

Nadat Buddy met een aantal programmeurs was gestart, kwam er al snel behoefte aan uitbreiding. Via zijn netwerk kwam Camiel uit bij LINKIT. “Een interessante club. Ik ben met hen in gesprek geraakt omdat ik op korte termijn een Dev Ops engineer nodig had. Het contact was lekker vlot en helder. Er was geen rompslomp. Op donderdag hadden we het contract rond en de maandag daarop kon Goncalo al bij ons beginnen”.

Een nieuwe uitdaging

Voor Goncalo Carvalho (de Dev Ops engineer in kwestie) begon zijn werk bij Buddy als iedere andere opdracht. “Ik had daarvoor bij grote enterprises gewerkt zoals KLM, dus ik was benieuwd hoe het werk bij een kleine start-up als Buddy zou bevallen. Naast mij werkten er maar vier andere developers (nu 9).”

Backend support

“In eerste instantie ben ik vooral bezig geweest met het onderhoud en de bewaking van de backend. Bij Buddy hadden ze hun werk goed gedaan. De eerste delen waren gebouwd in Terraform, werkten naar behoren en zijn ook schaalbaar richting de toekomst. Ook de data waren op de juiste manier opgeslagen. Ik ben zelf vooral bezig geweest met de supportservices, logging, een dashboard en visualisatie. Het is vooral belangrijk dat als één van de data pipelines breekt we in staat zijn om de gegevens snel te herstellen, zodat de gebruikers er zo weinig mogelijk hinder van ondervinden. En daarvoor moet je een duidelijke structuur aanbrengen.”

Een technische uitdaging

Na verloop van tijd kwam daar echter nog een tweede taak bij, legt Camiel uit. “De technische uitdaging bij Buddy zit hem vooral in het gedrag van mensen met financiële problemen. Bij mensen zonder geldproblemen is een dergelijke app vrij makkelijk te configureren. De meesten hebben een vrij voorspelbaar uitgavepatroon. Maar mensen met problemen kunnen enorm schuiven met hun betalingen. Soms betalen ze een maand niets en dan ineens een hele hoop rekeningen tegelijk. Dat maakt het voor de algoritmes die we gebruiken erg lastig om te voorspellen welke kosten wanneer betaald moeten worden.”

Project twee

Goncalo: “Inmiddels ben ik dan ook bezig een parallel project. Dat is meer gericht op de dataverwerking en het bouwen van scripts om de data te analyseren en te debuggen. Een belangrijk onderdeel om de algoritmes in zoverre te verbeteren dat ze meer en betere patronen herkennen in het gedrag van de gebruikers.”

Afwisseling

Voor een Dev Ops engineer een interessante zijsprong, maar niet de enige legt Goncalo uit. “Omdat we in een klein team werken worden we soms uitgedaagd om uit onze comfortzone te stappen. Ik ben nu ook regelmatig aan het programmeren, wat redelijk nieuw voor mij is. Ik vind het zelf een fijne aanvulling. Ik hou van de afwisseling.”

Een bijzondere overstap

En dat is niet het enige wat bij Goncalo in de smaak valt. “Ik merkte al snel dat het team erg fijn is om mee samen te werken en voelde me al vanaf dag 1 thuis hier. Daarnaast ben ik iemand die graag het beste uit zichzelf haalt. De sociale component van Buddy spreekt mij erg aan. Het is fijn om niet alleen te werken voor je salaris, maar ook om daarbij een tool te bouwen die mensen echt kan helpen. Ik was eerlijk gezegd al een tijdje op zoek naar zo’n werkplek. En bij Buddy vond ik die.”

Het was dan ook geen verrassing dat Goncalo na een aantal maanden besloot om over te stappen en definitief voor Buddy te gaan werken. Geen standaard stap, ook niet voor LINKIT, maar wel eentje waar we, tegen een vergoeding, aan mee besloten te werken. Onder andere ook omdat Buddy geen standaard klant was.

Steentje bijdragen aan minder schuldhulpverlening

Daan de Groof, CEO IT en Innovation bij LINKIT, legt het als volgt uit: “Toen ik in contact kwam met Buddy Payment werd ik echt geïnspireerd door de vooruitstrevende ideeën en enorme drive van Camiel en het team bij Buddy. Veel gemeentes worstelen met schuldhulpverlening en bij LINKIT hebben we veel kennis en ervaring in huis binnen het sociale domein. We wilden dan ook graag ons steentje bijdragen en hopen in de toekomst een goede partnership met Buddy Payment op te bouwen. En met Goncalo hebben ze een absolute topper in huis!”

Op naar de toekomst

Goncalo: “Ik ben erg blij dat ik deze kans kreeg van LINKIT. Uiteindelijk was iedereen blij met mijn move, dus dan is het fijn overstappen. Ik ben heel benieuwd naar wat Buddy kan bijdragen. Aan mij zal het niet liggen”.

Ook Camiel is erg tevreden over zijn nieuwe werknemer. “Iedereen in ons team is blij met Goncalo als versterking. Ik sluit dan ook zeker niet uit dat we de volgende keer weer bij LINKIT aankloppen als we versterking nodig hebben.”

Kan jouw bedrijf ook wel een data engineer gebruiken? Neem dan contact op met een van onze experts voor meer informatie. Of lees dit artikel als je wilt weten wat een data engineer doet en wat hij kan betekenen voor jouw bedrijf.