Hoe Lidl de kwaliteit van haar biologische producten waarborgt met de nieuwe Eco-products App

Om zeker te weten dat biologisch ook écht biologisch is, controleren de medewerkers van Lidl Zweden elke dag netjes de binnengekomen producten. En, door Lidl’s toenemende focus op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, groeit het aanbod biologische producten in de schappen. Efficiëntie in het controleproces is daarbij een must. Lidl Zweden zocht dan ook naar een oplossing voor het verbeteren daarvan, zodat medewerkers geen tijdrovende, handmatige controles meer hoeven te doen, maar snel kunnen verifiëren of de binnengekomen producten aan de biologische standaard voldoen.

De samenwerking met LINKIT resulteerde in de ontwikkeling van de Eco-products App, een applicatie gebouwd in low-code platform Mendix. Zo kan het winkelpersoneel sneller én zorgvuldiger controleren of producten voldoen aan de vereisten en heeft het hoofdkantoor een tool om toe te zien op de naleving van deze controles. 
 
In dit artikel vertellen Emmeli (Product Owner voor Lidl Zweden), Åsa (Projectmanager bij Lidl Zweden) en Martin (Developer bij LINKIT) alles over de totstandkoming van de app, die voor Lidl Zweden de grootste is tot nu toe.

Snelle en vloeiende checks 

Vóór de introductie van de Eco-products App verliep het controleren van biologische producten door middel van papieren lijsten. Deze liep een medewerker door op zoek naar bio-artikelen, waarna ze deze producten in de winkel bijvoorbeeld moesten controleren op biologische labels en herkomst. Het proces was niet alleen tijdrovend, maar ook foutgevoelig. “We wilden een manier vinden om deze controles efficiënter en accurater te maken,” vertelt Emmeli. “Het handmatige proces vergde veel tijd, en het was lastig voor werknemers om de verschillende checks bij te houden.” 

Omdat de EU-wetgeving vereist dat biologische producten strikt gecontroleerd worden, zocht Lidl Zweden een manier om dit proces te stroomlijnen en tegelijkertijd de controle hierop te versterken. Omdat LINKIT al bekend stond vanwege zijn expertise in low-code oplossingen zoals Mendix, kwamen zij al snel in beeld als samenwerkingspartner. 

Snelheid in de samenwerking én in Mendix 

De keuze voor Mendix als platform werd gemaakt vanwege de snelheid waarmee de applicatie gebouwd kon worden en de mogelijkheid om het eenvoudig op te schalen. Lidl is blij met het platform. “Mendix stelt ons in staat om snel te ontwikkelen zonder dat we alles vanaf nul moeten coderen,” legt Åsa uit. 

In nauwe samenwerking met LINKIT werd de ontwikkeling van de app opgedeeld in drie sprints, waarbij het scrum-framework werd gebruikt om de voortgang te structureren. “Het was ons eerste grote Mendix-project, en LINKIT hielp ons niet alleen met de technische implementatie, maar ook met het stroomlijnen van ons projectmanagement,” vertelt Åsa. Martin, developer bij LINKIT, vult aan: “Het team was heel goed op elkaar ingespeeld. De Product Owner was continu beschikbaar en dan merk je dat je door de goede samenwerking, in combinatie met scrum, heel snel en steady kunt ontwikkelen.”  

De Eco-products App staat op de mobiele apparaten die in gebruik zijn in de filialen van Lidl. Via de app krijgen winkelmedewerkers dagelijks te zien welke producten gecontroleerd moeten worden. Vervolgens kunnen ze eenvoudig nazien en vastleggen of een product voldoet aan de biologische eisen. Aan de andere kant biedt de desktopversie gedetailleerde rapportages voor het hoofdkantoor, waarmee de naleving van deze controle voor alle winkels in kaart wordt gebracht. 

Creatief en flexibel oplossingen vinden 

Hoewel de ontwikkeling van de app soepel verliep, waren er technisch zeker ook uitdagingen. Zo wordt de bedrijfsinformatie van Lidl Zweden opgeslagen in Snowflake, iets waartoe LINKIT niet zomaar toegang had. Wel was data uit Snowflake nodig voor de app, vertelt Martin. “Om de functionaliteit te testen, moesten we die data van Snowflake hebben. Edin, de interne developer van Lidl Zweden, zorgde er gelukkig voor dat we die steeds tijdig hadden, zodat het project geen vertraging opliep.” Een ander vraagstuk was hoe de app kon herkennen in welke winkel de medewerker zich bevond. “Dankzij een creatieve oplossing met URL-nummers wist de app precies in welke winkel hij actief was, zonder dat medewerkers iets in hoefden te voeren,” licht Martin toe. Dankzij het aanhaken van Benjamin, UX-designer bij LINKIT, werkte het team bovendien al vanaf het begin met uitgebreide user stories. Dat hielp om de flow van de app intuïtief te maken, waardoor deze uiteindelijk zeer gebruiksvriendelijk is geworden. 

Emmeli benadrukt hoe belangrijk het was om voor dit soort dingen een meedenkende partner te hebben: “We hadden niet alleen een externe partner nodig die de technische expertise had, maar ook iemand die flexibel en oplossingsgericht was. LINKIT voldeed daaraan.” Maar, andersom was dat net zo goed, lacht Martin. “Tijdens het project was er bijvoorbeeld niet overal genoeg tijd om alles precies volgens de designs te bouwen. We zijn toen in gesprek gegaan, om bestaande Mendix-widgets te gebruiken, zodat de functionaliteit wel intact bleef. Het was ook fijn dat Lidl hiermee instemde.” 

Van test tot toekomst

Hoewel de app pas deze herfst volledig zal worden uitgerold in alle winkels van Lidl Zweden, is de impact nu al duidelijk. Het personeel kan efficiënter werken, en het hoofdkantoor heeft beter inzicht in de naleving van de checks. Daarnaast is het een groot voordeel dat de app informatie kan opslaan, bijvoorbeeld voor rapportage.  
 
De app is weliswaar gericht op biologische producten, maar biedt ruimte voor veel meer toepassingen. Zowel Lidl als LINKIT zien volop kansen om de app verder uit te breiden. Deze zelfde technologie zou bijvoorbeeld ook prima kunnen worden ingezet voor andere controleprocessen, zoals voorraadbeheer of kwaliteitscontroles van reguliere producten. “De flexibiliteit van zowel de app als van Mendix maakt het mogelijk om snel aanpassingen te doen en nieuwe functionaliteiten toe te voegen, mocht die behoefte ontstaan,” vertelt Martin.

Zo heeft de nauwe samenwerking tussen Lidl Zweden en LINKIT niet alleen geleid tot een innovatieve oplossing, maar ook tot een sterk partnership. Of, zoals Emmeli het verwoordt: “Dankzij hun technische kennis en hun betrokkenheid bij het project, voelden we ons helemaal in goede handen!”