De levens van dokters makkelijker maken in een tijd van grote nood

OutSystems Vonage Low-code

Een medische HIPAA compliant communicatietool maken met OutSystems

Binnen de kortste keren heeft het coronavirus zowel de wereld als het leven van medische experts drastisch veranderd. Niet alleen zorgt het virus voor een grote hoeveelheid zieke mensen, het dwingt ook om zoveel mogelijk vanuit huis te werken om de kans op besmetting te verminderen. Online communicatie is daarbij ‘het nieuwe normaal’ geworden. Veel sneller dan wie dan ook had durven voorspellen, in sommige medische gevallen kan het zelfs levens redden.

HIPAA compliant

Primus is de eerste die het enorme potentieel ontdekt die de combinatie van OutSystems, Vonage en LINKIT aanbiedt. Vonage is een bedrijf die cloud communicatietools aanbiedt voor bedrijven. Vergelijkbaar met Zoom of Microsoft Teams. Vorig jaar integreerde LINKIT deze zogenaamde Vonage component in het OutSystems platform. Daardoor is het nu mogelijk om Vonage’ communicatietool als voorgeprogrammeerd blok te integreren in OutSystems applicaties. Keith Marks, de oprichter van Primus legt de aantrekkingskracht uit: “wat het echt interessant maakte voor Primus was het feit dat de Vonage component voldoet aan de HIPAA standaard: de Amerikaanse veiligheidsregels voor medische communicatie.”

Een bedrijf opzetten vanwege OutSystems

Toen Keith begon met Primus deed hij dat vanwege Ă©Ă©n reden: het opzetten van een medische communicatietool. “We begonnen met zes afschuwelijke maanden van ontwikkeling met C# en .Net. Geen fijne ervaring. Daarna besloot ik verder te kijken naar Mendix en andere low-code platforms. Toen ik bij OutSystems aankwam stopte ik met zoeken. Het maakt het mogelijk om heel snel te bouwen met weinig mensen. Primus is ontstaan vanwege OutSystems.”

“Drie tot tien keer zo goedkoop”

Het is niet dat OutSystems, Vonage en LINKIT iets heel unieks aanbieden,” legt hij verder uit. “Vrijwel alle iets voorstellende communicatietools, zoals Zoom en Teams, hebben een HIPAA proof versie beschikbaar. Maar dan wel met hele dure licenties. Vonage werkt met een heel ander prijsmodel waarbij je vooral per gebruiker betaalt en minder voor het eigenlijke gebruik. Hierdoor is het drie tot tien keer goedkoper dan iedere andere concurrent die ik wist te vinden. Het maakt Vonage de ideale oplossing voor twee van onze opdrachtgevers waarvoor we een specifieke medische communicatietool bouwen.”

LINKIT’s eerste Vonage project

Voor LINKIT is het project met Primus de eerste na het integreren van de Vonage component in OutSystems. Principal William Antunes, van LINKIT’s OutSystems team, heeft er de afgelopen maanden aan gewerkt. “We zijn nu heel dichtbij de oplevering van de MVP (Minimal Viable Product),” vertelt hij. “Het werkt bijna hetzelfde als Zoom of Teams. Je kunt ermee bellen, videobellen, chatten, afspraken maken en bestanden versturen. Ik ben vooral bezig geweest met het integreren van de Vonage component in het bestaande framework van Primus. Daarnaast hebben we ook de component zelf verbeterd.”

Puzzelen met stukjes van 8 kilobytes

“De grootste uitdaging was het opzetten van een functionaliteit om bestanden mee te versturen. Die optie zat namelijk nog niet in de component. Gelukkig heeft Vonage nog een andere API, ook volgens de HIPAA compliant standaard, die we hiervoor konden gebruiken. Enige probleem: het kan slechts bestanden overzetten met een maximale grote van acht kilobytes. Dat is bijna niets. Het kostte ons behoorlijk wat creativiteit om daarmee een werkbare oplossing te creĂ«ren. Uiteindelijk is het gelukt. We splitsen ieder bestand op in kleine stukjes, verzenden die naar de ontvanger en zetten daar de boel weer in elkaar. Gelukkig gaat dat heel snel en heeft de gebruiker daar niets van door. Voor ons was dit echter een behoorlijk complexe puzzel om op te lossen!”

Online consults in brede vorm

Voor Keith was het oplossen van deze puzzel zeer belangrijk. “Vooral de mogelijkheid om op een veilige manier medische bestanden te versturen is van groot belang voor onze klanten. De meeste communicatie die wij verwachten zal gaan tussen dokters of verplegers en hun patiĂ«nten. Toch moet de tool ook geschikt zijn voor communicatie tussen dokters of verplegers onderling. In de VS is het verplicht dat een dokter toestemming geeft voor bepaalde medische handelingen. Maar helemaal nu is die dokter niet altijd op dezelfde locatie. Onze oplossing maakt het mogelijk voor een dokter om online af te spreken met een verpleegster, de patiĂ«nt te bespreken, informatie heen en weer te sturen en vervolgens digitaal te tekenen voor het uitvoeren van de operatie.”

Levensreddende communicatie

In BraziliĂ«, waar Primus ook aan een medische communicatietool werkt, is de casus iets anders. Keith: “Onze opdrachtgever daar heeft een systeem nodig waarmee ze heel snel orders kunnen plaatsen (just-in-time). Zij maken producten voor neurochirurgen. Bijvoorbeeld wanneer iemand een ernstig motorongeluk heeft gehad, met hersenschade als gevolg. Het is dan mogelijk om het beschadigde deel van de hersenen te verwijderen en te vervangen door een implantaat. Daarvoor wordt eerst een scan gemaakt, waarna een 3d printer het implantaat ‘print’. Je kunt je voorstellen dat snelle en accurate communicatie van vitaal belang is. Met de Vonage Component is het mogelijk om de scan snel te versturen, online de specificaties te bespreken, digitaal te tekenen en de 3d printer direct aan het werk te zetten. Online communicatie kan op die manier letterlijk levens redden!”

Nu meer dan ooit


Aangezien zowel BraziliĂ« als de VS zwaar geraakt zijn door het coronavirus kreeg het project een geheel nieuwe dimensie. “Iedere medische faciliteit die vorig jaar een veilige HIPAA compliant communicatietool heeft aangeschaft is daar nu meer dan blij mee,” benadrukt Keith. “Zoals je ziet aan deze twee cases is er zelfs zonder corona ook een grote markt voor. Nu met corona wil elke instelling er eentje hebben. Moeten ze er eentje hebben. Corona verandert de medische cultuur volledig en het zal hun manier van werken voor een hele lange tijd beĂŻnvloeden.”

“Geweldige ervaring”

Een Nederlands bedrijf inzetten voor een typisch Amerikaanse oplossing werkte heel goed volgens Keith. “Tot nu toe gaat het geweldig. Jullie spreken een beetje apart, maar het werk is heel goed Ă©n efficiĂ«nt. LINKIT geeft accurate rapportages en we hoeven niet enorm veel gedetailleerde specificaties aan te leveren. Zelf vanaf afstand was de onderlinge communicatie heel goed en waren we in staat om het project te versnellen. De tool is op tijd opgeleverd en ziet er spectaculair uit!”

Solide systeem

“Tijdens onze laatste demo bootsten we een zo echt mogelijke setting na waarbij zes man tegelijktijdig met elkaar communiceerden. En met succes! We moeten nog behoorlijk wat stresstesten, maar ik heb veel vertrouwen in het resultaat. Ook de Vonage component werkt heel goed. Natuurlijk heb je soms wat storing, maar dat komt door het gebrek aan bandbreedte. De kwaliteit van zowel de video als het geluid is tot zover uitstekend. Volgens mij draait Vonage op een zeer behoorlijk onderliggend systeem.”

Klaar voor de start!

“Wanneer de tool klaar is gaan we hem op de markt brengen,” sluit Keith af. “Daarvoor hebben we een website ontwikkeld. Via de site zullen we zowel de promotie doen als de tool aanbieden. Ons grote voordeel is zonder meer de lage kosten. Daarnaast bieden we een hoge encryptiestandaard en kunnen we de tool aanpassen aan een groot aantal use cases binnen de gezondheidszorg.”