language-icon
icon-chevron-down-secondary
EN
NL
Werken bij LINKIT
Hoe Intratuin weer ‘groeit en bloeit’ met OutSystems
Intratuin.png
OUTSYSTEMSSOAP
Het heropbouwen van een portaal voor voorraadbeheer

Hoe beheer je het kolossale logistieke proces bij een tuincentergigant zoals Intratuin? Als bezoeker zie je daar niet veel van, maar achter de schermen wordt er continu gescand, gemeten en weer bijbesteld. Een repeterend proces dat ongelooflijk kan profiteren van automatisering. Bij Intratuin gaat een groot gedeelte van de bestellingen via hun interne bestelapp Winkelportaal. LINKIT hielp mee aan het heropbouwen van het portaal waardoor zowel de mogelijkheden als de logistieke processen fors zijn verbeterd.

Intratuin

Intratuin is met 65 franchisewinkels één van de grootste tuincentra van Nederland, België en Duitsland. Hun totale aanbod bestaat uit 80.000 verschillende producten die worden verkocht aan 12,5 miljoen bezoekers per jaar.

Het belang van het portaal

Als onderdeel van de werkovereenkomst moeten de franchisenemers alle voorraad, behalve planten en dieren, direct bij Intratuin bestellen via de applicatie Winkelportaal. Daar ontbraken echter een aantal belangrijke functionaliteiten. Zo was er geen Android app, konden niet alle productgroepen besteld worden en was er onvoldoende integratie met de Zebra barcode scanners die Intratuin werknemers in de winkel en tijdens fairs gebruiken.

Portaal opnieuw bouwen

Om dit voor elkaar te krijgen besloot Intratuin haar portaal volledig opnieuw op te bouwen. Deze keer werd er gekozen voor OutSystems, waardoor LINKIT in beeld kwam. Twee van onze OutSystems developers werkten mee aan het project, onder leiding van OutSystems lead developer Diana van Eijk.

Alle systemen in één app

Diana: “Voor de nieuwe app hebben we als team eerst alle processen en behoeftes van de klanten, in dit geval de commercieel managers van de vestigingen. Opdracht nummer één was om alle onderliggende systemen met elkaar te verbinden door het nieuwe Winkelportaal. Met de recent ontwikkelde SOAP (Simple Object Acess Protocol) van Microsoft BizTalk hebben we dit probleem opgelost.”

Integratie met Zebra scanners

“Een tweede punt van aandacht was de integratie met de scanners. Die zijn cruciaal in het hele logistieke proces, omdat daarmee wordt bijgehouden hoeveel producten er nog in de voorraad zitten. Iedere keer als de kassa iets scant, moet dat tenslotte ook weer worden bijbesteld. Bovendien houdt het niet op bij de kassa’s. Ook tijdens evenementen die Intratuin organiseert wordt het verloop van de voorraad met scanners bijgehouden. Met de nieuwe integratie verloopt dit veel sneller en zijn veel repeterende stappen geautomatiseerd die eerder veel tijd kosten.”

Agile werken bespaart tijd

Maar misschien wel de belangrijkste bijdrage van Diana was juist niet technisch. “Het hele ontwikkelproces was oorspronkelijk opgezet volgens de watervalmethode, als één groot geheel dus. Ik heb geprobeerd om dit stukje bij beetje om te zetten in een Agile benadering. Hierdoor ging het ontwikkelen een stuk sneller. Samen met de snelle ontwikkelingstijd die bij OutSystems hoort, zijn we erin geslaagd de applicatie veel sneller op te leveren dan gepland.”

Heb jij ook een app die aan vervanging toe is, of een upgrade kan gebruiken? Wij denken graag met je mee over een passende oplossing. Neem contact op met één van onze experts voor meer informatie. Of lees onze whitepaper over het vervangen van legacy applicaties met OutSystems.

Foto: Marion Golsteijn

Diana van Eijk.jpg
GESCHREVEN DOORDiana van EijkOutSystems developer