language-icon
icon-chevron-down-secondary
EN
NL
Werken bij LINKIT
Een digitale ‘gereedschapskist’ maken voor de mecaniciens van KLM
klm.png
IMECHANGULARIONIC
Een app bouwen in een hangar

Je zou zeggen dat er weinig digitaals is aan het werk als mecanicien. Aan sleutels, bouten en moeren draaien gaat het beste met goed gereedschap. Toch is de digitale revolutie bij KLM ook bij deze afdeling aanbeland. Met de nieuwe iMech app krijgen de mecaniciens een digitale gereedschapskist in handen die hun werk op een positieve manier blijvend heeft veranderd.

Een extra digitale gereedschapskist

Behalve een echte gereedschapskist krijgen de mecaniciens tegenwoordig ook een tablet mee naar hun werkplaats. Hiermee kunnen ze een veelvoud aan taken een stuk makkelijker uitvoeren. Veel van hun werk wordt via zogenaamde tickets voor hen ingevuld. Iedere ticket staat voor een taak. Normaal gesproken moeten de mecaniciens daarvoor naar een computer lopen, inloggen en vervolgens aangeven dat ze die ene bout, moer of schroef hebben aangedraaid. In de vliegwereld enorm belangrijk, want zonder een ‘go’ mag het vliegtuig niet ingezet worden.

Ook hierbij is tijd geld. Via de app op de tablet kunnen mecaniciens direct op de werkvloer aangeven wanneer ze een taak hebben afgehandeld.

Daar houdt het echter niet op. Via iMech kunnen ook handleidingen tevoorschijn worden getoverd voor het uitvoeren van complexe handelingen. Komt de mecanicien erachter dat een collega ook nog iets moet doen, kan hij of zij dat direct invoeren.

Önder Ceylan

De app maakt het werk van de mecanicien kortom een stuk makkelijker. Voor de developers van de app daarentegen was het een behoorlijke klus om zo’n veelzijdige app te bouwen. Full-stack developer Önder Ceylan van LINKIT werkte voor KLM aan de app als lead application developer. Hij was verantwoordelijk voor zowel de oplevering als voor het trainen van zijn collega’s in zowel de nieuwe technieken als in de agile werkmethode die werd toegepast.

Breed team

“We hebben hier met twee teams aan gewerkt,” legt Önder uit. “Daarin zaten app developers, api developers, informatieanalysten, business analysten, een product owner, een mecanicien van KLM, testers, designers en nog meer. Een hele club dus bij elkaar, wat aangeeft hoe omvangrijk deze app is.”

Een app bouwen in een hangar

Een bijzonder detail was de plaats waar de app gebouwd werd. Önder: “Wanneer je een app bouwt voor mecaniciens is het natuurlijk enorm belangrijk om zoveel mogelijk input van hen te krijgen. Anders doe je het nooit goed. Om dat te optimaliseren hebben we in een hangar gewerkt, vlak naast de werkplek van de mecaniciens. Op die manier waren we heel dicht in de buurt als we vragen hadden. Bovendien was er een mecanicien onderdeel van ons team die constant feedback deelde, plus de nieuwe verzoeken vanuit het team.”

Ionic

“De belangrijkste techniek die we gebruikten was Ionic. Een framework voor hybride mobiele apps die op Angular and Cordova is gebouwd. Ionic hielp ons om de ontwikkeltijd flink te verkorten en was bovendien een logische keuze omdat hij is gebaseerd op bekende web technologieën zoals JavaScript, CSS en HTML, waar iedereen in het team mee overweg kan. Tot slot maakte het framework van Ionic het mogelijk om de app te gebruiken op meerdere platformen en devices.”

Testmethodes

“Ook het testen was een belangrijk onderdeel. We hebben zowel gebruikerstesten als e2e testen uitgevoerd waarbij we Jasmine en Protractor hebben gebruikt. Ook deze werkmethodes zijn bekend en maken het leven van onze developers een heel stuk makkelijker, omdat ze aan de hand van de testresultaten veel gerichter kunnen programmeren.”

Groot belang voor KLM

Naast de druk van het programmeren op zich, lag de druk nog iets hoger vanwege het enorme belang van de app voor KLM. iMech is onderdeel van een breder digitaliseringsprogramma van de vliegtuigmaatschappij waarbij de werkmethodes zoveel mogelijk worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd.

Bezorgde moeder

Önder: “Het was duidelijk dat iMech, net zoals de rest van het programma, enorm belangrijk is. Operations hield onze voortgang nauwlettend in de gaten, als een soort van bezorgde moeder. De verandering in werkmethode is onontkoombaar. Digitaal is de toekomst voor KLM. Tegelijkertijd is het natuurlijk van cruciaal belang dat deze nieuwe apps perfect werken en doen waarvoor ze bedacht zijn: effectiever en efficiënter werken.”

Veel vrijheid en verantwoordelijkheid

“Voor mijzelf was het vooral gaaf om een dergelijk project Agile uit te voeren. Zonder omslachtige regels of beperkingen op onze manier van werken of onze voorkeur voor technologie. We kregen de vrijheid om als team keuzes te maken en daardoor optimaal samen te werken. Dat verhoogde weliswaar de verantwoordelijkheid, maar zorgde ook voor een groot gevoel van tevredenheid toen de app eenmaal klaar was.”

Wil jij weten hoe Onder jou kan helpen met het ontwikkelen van een mobiele app of website? Neem dan contact met hem op voor meer advies.

Onder Ceylan.jpg
GESCHREVEN DOORÖnder CeylanFull-stack DeveloperIk ben een Javascript evangelist haal mijn energie uit ontwikkeling van schaalbare en beheersbare web- en mobiele applicaties. Veel van mijn kennis als Google Developer Expert in Web technologieën kan ik hierbij inzetten. Vanuit mijn rol besteed ik veel van mijn tijd en aandacht aan kennisdeling. In mijn vrije tijd kook ik graag, met name pittige Aziatische gerechten.
Ik ben een Javascript evangelist haal mijn energie uit ontwikkeling van schaalbare en beheersbare web- en mobiele applicaties. Veel van mijn kennis als Google Developer Expert in Web technologieën kan ik hierbij inzetten. Vanuit mijn rol besteed ik veel van mijn tijd en aandacht aan kennisdeling. In mijn vrije tijd kook ik graag, met name pittige Aziatische gerechten.