Een app voor de horeca of retail? Die moet gelijk goed zijn!

Hoe UX-design restaurantapp MyDish een kickstart geeft

Het is nu, terwijl de coronacrisis in alle hevigheid woedt, nauwelijks voor te stellen. Maar tot kort was het voor restaurants en cafés een forse uitdaging om geschikt personeel te vinden en zo hun serviceniveau op peil te houden. Een mogelijke oplossing daarvoor is digitalisering, waardoor restaurantbezoekers bijvoorbeeld zelf bestellen en afrekenen. Maar hoe je dat vervolgens doet, zonder af te doen aan de klantvriendelijkheid en klantbeleving, is nog een hele uitdaging. Bij restaurantapp MyDish hebben ze er alle vertrouwen in dat het wel kan. Met UX-design van LINKIT als ‘geheime wapen’.

Bestellen via de smartphone

Simon Bosschieter, de initiatiefnemer van MyDish kwam in februari 2020 op het idee toen hij uit eten ging bij een sushitent in Amsterdam. “Je kon daar zelf je eten bestellen via een iPad. Een leuk idee, alleen had je geen overzicht van het menu, die stond dan weer op een kaart. En ook had je geen idee van wat de rest aan het bestellen was. En achteraf gezien is het met corona natuurlijk niet handig om met een apparaat te werken waar vele anderen ook aan hebben gezeten. Ik miste de interactie en bedacht me dat dit veel beter kan.”

MyDish

“Op die manier kwam ik op het idee van MyDish. Een restaurantapp waarmee je via je eigen telefoon door middel van het scannen van een QR-code kunt bestellen en afrekenen. Zeker als het druk is moeten klanten hier vaak lang op wachten. En met corona is het bovendien heel prettig dat obers niet langs de tafels hoeven te lopen. Via de app kun je ook zien wat jouw tafelgenoten bestellen, kun je heel makkelijk gesplitst betalen en zelfs een bonnetje krijgen. Ideaal voor Nederlanders dus!”

Op zoek naar digitale hulp

Arne Kleijn en Tim Jongens, beide eigenaar van restaurant IJver in Amsterdam hadden op hun beurt drie jaar daarvoor al onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een app voor hun restaurant. Samen met een aantal compagnons en andere restauranteigenaren in Amsterdam. Was het mogelijk om op die manier de business makkelijker te maken voor de eigenaren? Al snel kwamen ze erachter dat het maken van een dergelijke app enorm veel moeite, tijd en geld en expertise vergt. Niemand bood het aan en een geschikt product was simpelweg niet te vinden.

Lockdown

Toen kwam de lockdown en kwam er opnieuw behoefte aan een app, maar deze keer vanuit hygiëne perspectief. Hoe zorg je ervoor dat je het aantal klantcontacten zoveel mogelijk beperkt? Tim besloot met dezelfde groep opnieuw bij bedrijven langs te gaan om te kijken of er inmiddels een geschikte app op de markt was.

Match

Simon: “Op een uitgestorven Koningsdag liep ik langs het gesloten restaurant van Tim, die ik nog kende van vroeger. Toen ik zijn gesloten restaurant zag besloot ik mijn idee bij hem te gaan pitchen. Tim was enthousiast over MyDish en van het één kwam het ander. Meer mensen haakten aan en we vroegen aan developer Vincent van Doesburg om door middel van een Proof of Concept (PoC) te onderzoeken of de app technisch haalbaar was. Dat bleek inderdaad zo te zijn, waarna ook LINKIT instapte om de MVP (Minimal Viable Product) uit te gaan werken. MyDish ging van start.

Charlotte

Dat was ook het moment dat UX-designer Charlotte Postma van LINKIT met MyDish aan de slag ging. “Als UX-designer vertegenwoordig ik eigenlijk de rol van de klant tijdens het ontwikkelingsproces,” legt ze uit. “En in het geval van MyDish is dat zelfs een dubbelrol; zowel die van klant (restauranteigenaren) als die van de gast. Ik probeer ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring zo goed mogelijk is, juist voordat de app wordt gelanceerd.

De makkelijkste route

Op zich lijkt dat vanzelfsprekend, maar dat is het niet vindt Charlotte. “Vanuit de business ontstaat vaak het idee en ‘moet’ het ook echt op die manier worden uitgevoerd. Hoewel dat idee goed kan zijn, kunnen op detailniveau inconsistenties ontstaan waardoor de gebruiksvriendelijkheid soms ver te zoeken is. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelaars. Vaak denken zij heus wel aan het belang van de gebruiker, maar als het technisch ingewikkeld wordt komen ze soms toch in de verleiding om voor de makkelijkste route te kiezen. Het is aan mij om de gebruikservaring te bewaken, waarbij ik ook heus wel gevoelig ben voor de onderliggende (technische) discussies.”

Werk aan de winkel

Bij MyDish wilde iedereen dergelijke problemen voorkomen. Charlotte: “De basis, in de vorm van PoC, stond er al toen ik binnenkwam. Het eerste wat ik dan doe is simpel kijken wat ik er vanuit gebruikersperspectief van vind. Zijn dingen logisch? Of juist niet? Vrijwel altijd vind je dingen die (nog) niet kloppen. Zo stonden bij MyDish in het begin de knoppen niet bij alle pagina’s op dezelfde plek en was de samenhang en beleving nog niet voldoende. Dat kan natuurlijk niet, dus daar ben ik mee begonnen.”

Dubbel testen

De volgende stap in het UX-proces is testen. Veel testen. Bij MyDish een extra uitdaging omdat er niet één maar twee gebruikersgroepen zijn. Charlotte: “Je hebt zowel een interface voor de gast die de app gebruikt om te bestellen, maar ook eentje voor de restauranteigenaar die de bestellingen moeten verwerken. Beide zijn even belangrijk. Voor mij een leuke opdracht omdat ik dus dubbel moest testen.”

Het zakelijk belang van UX

Simon onderstreept het belang van UX vanuit zijn invalshoek. “Horeca- en retailondernemers zijn vaak van het type rouwdouwer. Ze zijn continue bezig met het pleasen van gasten, waardoor kwaliteit enorm belangrijk is. Als iets goed werkt dan omarmen ze je en als het niet gelijk goed werkt dan hoeven ze je niet. Veel ruimte voor fouten is er dus niet. Zowel de restaurantbezoeker als de gast moet MyDish echt zien als een hospitality app die hen meerwaarde biedt. Een app die bruikbaar is in alle soorten horeca. Van simpele bar tot Michelinster tot aan grote events. Mensen willen vaak iets vieren en daarbij is de beleving erg belangrijk. Met MyDish concurreer als je het ware met de ober. De gebruiksvriendelijkheid moet dus top zijn en UX-design is daarvoor erg belangrijk.”

‘Verlengstuk’ van de kassa

De restauranteigenaar op zijn beurt moet na het bestellen niet opgescheept zitten met een online bestellijst, die hij of zij vervolgens weer over moet tikken in het kassasysteem. MyDish wordt dan ook geïntegreerd in het kassasysteem, zodat alles automatisch gaat en het restaurant zich meer kan richten op gastvrijheid. Simon: “Daarmee wordt Mydish als het ware ook een verlengstuk van het kassasysteem. Vrijwel alle providers van kassasystemen zijn hier enthousiast over. De meesten van hen vinden MyDish baanbrekend.”

Gebruikerstesten

De belangen van Charlotte haar werk zijn dus groot, wat precies de reden is waarom ze bij MyDish alle ruimte krijgt om verbeteringen voor te stellen. “We zitten inmiddels in de laatste fase voor de MVP (Minimal Viable Product) klaar is en daar horen ook de echt serieuze gebruikerstesten bij. Tijdens zo’n test volgt Charlotte het gedrag, en de daaruit voortkomende keuzes van relevante proefpersonen, om zo te achterhalen wat er nog verbeterd kan worden.

Testen en verbeteren

“Bij MyDish is het bijvoorbeeld belangrijk dat de restaurantbezoekers makkelijk door het bestelproces heen rollen. Is het direct duidelijk hoe ze moeten bestellen? En vervolgens kunnen afrekenen? Door continu te testen, te verbeteren en weer te testen kun je de beleving steeds verder verbeteren. Bij de laatste grote gebruikerstest verliep het proces vrijwel vlekkeloos.”

De opbrengst van UX

“Aan de kant van de restauranteigenaars kwam ik nog wel een aantal verbeterpunten tegen. Bijvoorbeeld dat je beter het woord ‘tafel’ kunt gebruiken in plaats van het woord ‘sessie’, dat in de IT gebruikelijk is. En bij de laatste test bleken testers zonder dat ze het doorhadden de hoofd- en subcategorieën van het menu door elkaar te halen. Dan heb je bijvoorbeeld hoofdgerechten als hoofdcategorie met daaronder nog subcategorieën zoals burgers of wraps. Het gebeurde tijdens de test nog te vaak dat de burgers onbewust als hoofdcategorie werden neergezet, dus daar was nog wat werk aan de winkel. Het zijn kleine dingen, maar we willen dit perfect doen. En juist met UX haal je dit soort punten er op tijd uit.”

Juist voor de startup

“Natuurlijk kun je live gaan zonder UX,” geeft Charlotte tot slot aan. “Er zijn nog steeds genoeg bedrijven die dat doen, maar ik vraag me af of dat een succesverhaal wordt. Je kunt een eerste indruk maar één keer achterlaten. Als het slecht is ben je die kans kwijt. En juist voor kleine bedrijven is UX naar mijn idee extra belangrijk. Grote bedrijven hebben vaak nog wel een bekende naam die mensen trekt. Startups, zoals MyDish, moeten het hebben van de kwaliteit. En zonder UX is dat lastig te leveren.”

Wil je weten wat LINKIT voor jouw bedrijf kan doen met UX? Neem dan contact op met Charlotte voor meer informatie. Of lees onze whitepaper over het belang van goede web performance voor jouw website.