Met een geschatte 38 miljard verbonden apparaten is de web browser de eenzame nummer 1 op het gebied van platformen waarmee je potentiële klanten kunt bereiken. En van die enorme bulk van dataverkeer vanuit al die miljarden devices gaat het grootste gedeelte via een mobiele telefoon. 59 procent van alle zoekopdrachten en 58,7 procent van al het webverkeer om precies te zijn. Daarmee is het cruciaal voor bedrijven, zeker B2C, om over een meer dan uitstekende mobiele website te beschikken. En wil je echt het verschil maken, dan steekt er één ding bovenuit: snelheid!
Stel de gebruiker centraal
Nederland heeft zo’n beetje de beste digitale infrastructuur ter wereld. Vrijwel iedereen heeft een smartphone en is altijd en overal bereikbaar. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen met een iPhone 11 in zijn zak rondloopt. Ook hier is het gros van de telefoons hooguit middelmatig van kwaliteit en dat is een punt waar ontwikkelaars nogal eens steken laten vallen. Op het moment dat je vooral gaat kijken naar het aanbieden van leuke features en micro-optimalisaties gaat het mis. De kern van een uitstekende mobiele website is dat deze gefocust is op de behoefte van de gebruikers.
De harde cijfers
Aan de hand van de bovenstaande graphic zie je hoe het humeur van de gebruiker verandert naarmate de laadtijd van de pagina langer duurt. Op een gegeven moment ben je het natuurlijk zat, druk je de site weg en kom je daar waarschijnlijk nooit meer terug. Op het gebied van mobile zijn gebruikers zeker niet vergevingsgezind. Dat blijkt ook uit de volgende cijfers, gebaseerd op een onderzoek van Forrester Consultants onder 1048 internetshoppers.
- 47 procent van de bezoekers en consumenten verwacht dat een webpagina binnen 2 seconden laadt.
- 40 procent van de bezoekers haakt af als de rendertijd van een website langer duurt dan 3 seconden.
- 52 procent van de ondervraagden stelt dat de snelheid bepalend is voor de mate van trouwheid aan een site.
- Kopers raken snel afgeleid als ze lang moeten wachten op het laden van een pagina. 14 procent gaat in dat geval winkelen bij een andere webshop, terwijl 23 procent stopt met shoppen of de website afsluit.
- 79 procent van de ontevreden mensen komt niet meer terug bij een webshop, terwijl 64 procent gelijkaardige producten voortaan koopt bij de concurrent die een snellere en betere internetervaring aanbiedt.
All you need is speed
Als je deze cijfers als uitgangspunt neemt is de behoefte van de gebruikers duidelijk: ze willen online vooral snelheid. En mobiele sites die dit niet bieden worden genadeloos afgestraft. Het tegenovergestelde is ook waar. Sites die gebruikers wel een goede gebruikerservaring aanbieden worden juist beloond met meer (loyale) klanten en een hogere omzet.
Het zal gebruikers daarbij een zorg zijn welke technologie er wordt gebruikt, zolang deze maar voldoet aan hun eisen. Dit kan botsen met de creativiteit en de aannames die gehanteerd worden door zowel bedrijfsmanagers als ontwikkelaars. Het is nobel om een zo mooi mogelijk product te willen maken, maar als de laadtijd daardoor omhoog gaat, schiet je jezelf in je digitale voet.
De oplossing
Gelukkig hoeft dit niet te betekenen dat je jezelf perse moet beperken tot een soort van skeletwebsite die alleen het hoognodige aanbiedt. Wel dat je daarmee moet beginnen. Vervolgens kun je op progressieve wijze meer features en mogelijkheden aanbieden, naarmate het apparaat van de gebruiker dat aan kan. Heb je een bezoeker met een goedkope smartphone? Biedt hem waar voor zijn geld en houd het simpel. Krijg je iemand met een super-de-luxe smartphone op bezoek, dan bied je hem juist alles wat je hebt aan functionaliteit. De logica hierachter is ook duidelijk. De doelgroep die over een dure telefoon beschikt stelt vaker ook hogere eisen en is wellicht ook bereid om meer uit te geven. Is dit jouw doelgroep, dan legitimeer je op die manier de ontwikkeling van ‘dure’ features voor een beperkt aantal mensen.
Wil je meer weten over de do’s en don’ts van het ontwikkelen van een mobiele website? Neem dan contact op met één van onze experts voor meer informatie. Of lees onze aansluitende whitepaper over (mobile) web performance.