Design thinking: 5 stappen voor het vinden van een passende (IT-)oplossing

UX-design

Hoe ga je van het echte business probleem naar de oplossing?

In het artikel ‘What’s your problem’ heb je kunnen lezen wat user research is en waarom het belangrijk is om dieper in de emoties en het gedrag van je doelgroep te duiken om ook echt datgene te bieden wat ze nodig hebben. En niet hetgeen wat jij denkt dat ze nodig hebben. In dit artikel gaan we dieper in op de vijf stappen van design thinking. Hoe ga je van echt business probleem naar echte (IT-)oplossing?

Design thinking methode
Er zijn meerdere methodes om design thinking toe te passen op business uitdagingen. Bij LINKIT gebruiken we de volgende vijf stappen:

Op zoek naar het onbekende Design thinking is een iteratief proces. Zoals je ziet gebruiken designers de resultaten om hun eerdere bevindingen en aannames doorlopend te verbeteren, zodat het uiteindelijke resultaat dat ook wordt. Daarnaast is het ook een probleem-oplossingsmethode waarbij je niet alleen datgene test wat bekend is, maar ook zoekt naar de factoren die onzeker of onbekend zijn. Door ze één voor één door te nemen kom je er achter hoe ze in elkaar overlopen.

1. Empathise – Met je gebruikers

Empathise betekend dat je jezelf zoveel mogelijk probeert in te leven in de emoties, de behoeftes, de motivaties en de ‘drivers’ van gedrag van je doelgroep. De coronacrisis en de daarbij horende maatregelen zijn daar een perfect voorbeeld van. Op het moment dat mensen het coronavirus niet meer als het probleem gaan zien, maar juist de maatregelen daartegen veranderen zowel hun emoties, behoefte, motivatie en hun gedrag. En dat heeft vervolgens weer effect op de werking van de maatregelen.

2. Define – De behoeftes van je gebruikers, hun problemen en jouw inzichten

De kunst is vervolgens om dit goed in kaart te brengen. Hierdoor zul je namelijk tot een veel betere en dus meer geaccepteerde oplossing komen. Daarvoor is user research (LINK) enorm belangrijk. De kern is dat de focus ligt op het probleem en niet op de oplossing. Gebruikers kunnen zich zowel binnen als buiten je organisatie bevinden.

3. Ideate – Durf je aannames kritisch onder de loep te nemen en maak ideeën voor innovatieve oplossingen.

User research geeft zelden direct een compleet beeld van de behoeftes, problemen en het gedrag van je doelgroep. Zeker niet als het gaat om een grote externe groep, waarbij veel verschillende factoren een rol spelen. Ideation gaat over het bedenken van oplossingsrichtingen. De kern daarvan is inspiratie buiten je eigen bubbel zoeken, associatief denken en het probleem vanuit verschillende perspectieven proberen op te lossen. Vervolgens neem je die kritisch onder de loep met elkaar.

Om terug te komen op corona: het feit dat groepen mensen vooral maatregelen als een probleem beschouwen wil niet zeggen dat je ze dan maar op moet heffen. Er zijn meer factoren, zoals volle ziekenhuizen, die voor hen wellicht niet zozeer belangrijk zijn, maar voor de overheid wel. De kunst is vervolgens om een oplossing te zoeken die zoveel mogelijk aan beide tegemoet komt.

In de praktijk van een bedrijf is die frictie er soms ook. De koers die de top van een bedrijf wil uitzetten komt lang niet altijd overeen met de behoefte van de werknemers op de vloer. Op zich is dat niet erg, zo lang je maar bereid bent om je in die behoefte te verdiepen en de oplossing daarop aan te passen. Design thinking helpt je daarbij.

4. Prototype – Begin met het uitwerken van je oplossing

Producenten, van zo’n beetje alles, zullen nooit een product van de lopende band laten rollen zonder dat ze eerst een prototype hebben gebouwd. Je kunt iets nog zo perfect hebben uitgedacht, maar in de praktijk mankeert er altijd wel iets aan. Echt leren doe je door het maar ‘gewoon’ in de praktijk te brengen. Vervolgens kijk je wat er gebeurt en hoe je gebruikers ermee omgaan en op reageren. Dit levert weer kostbare input op om je oplossing te verbeteren of zelfs een heel ander product of dienst te bedenken.

5. Test – de oplossing in de praktijk

Testen stopt niet op het moment dat je jouw (IT-)oplossing lanceert. Behoeftes van gebruikers zijn niet in steen gehouwen. Ze veranderen continue. Door van tijd tot tijd te checken of jouw oplossing nog steeds de echte oplossing is voor het echte probleem kun je op tijd aanpassingen doen en je product of dienst uitbouwen met features die echte waarde toevoegen.

Wil je meer weten over design thinking? Of wil je het in de praktijk toepassen? De UX-designers van LINKIT kunnen je verder helpen. Neem contact met ze op voor meer informatie.