In een tijd waarin technologieën elkaar in de hoogste versnelling opvolgen, voelen bedrijven de toenemende druk om bij te blijven. In de race naar concurrentievoordeel en een sterke marktpositie, is het verleidelijk om snelheid boven alles te stellen. Ironisch genoeg brengen deze innovatie- en groeidruk ook risico’s met zich mee die, als ze worden genegeerd, juist leiden tot grote problemen.
Het is een bekend fenomeen: de haast om producten (te) snel te lanceren, zonder ze uitvoerig getest te hebben. Het gevolg? Kostbare fouten die kunnen leiden tot financiële consequenties en schade aan de organisatie. Sukanta Nama, Senior Quality Assurance Specialist bij LINKIT, benadrukt de cruciale rol die kwaliteitsborging (Quality Assurance/QA)) speelt bij digitale transformaties. “Het niet serieus nemen van het QA-proces kan leiden tot een volledige mislukking van de modernisering, of tot het verlies van klanten.”
De ruggengraat voor kwaliteit en resultaat
QA is een systematisch testproces om ervoor te zorgen dat producten, diensten, systemen en processen voldoen aan de vooraf gestelde kwaliteitsnormen. Volgens Sukanta is het de ruggengraat die ervoor zorgt dat nieuwe digitale systemen, applicaties en processen voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen en de beoogde resultaten behalen.
“In feite is het een strategische, preventieve werkwijze om fouten te voorkomen, in plaats van ze achteraf -tegen hoge kosten- te corrigeren. QA-specialisten geven aan de hand van verschillende, diepgaande testen een kritische beoordeling van bestaande systemen en processen, waarin zij de zwakke punten identificeren en verbeterpunten aanbevelen. Zo wordt een solide basis gelegd voor een succesvolle transformatie.”
“In feite is het een strategische, preventieve werkwijze om fouten te voorkomen, in plaats van ze achteraf -tegen hoge kosten- te corrigeren.”
Verborgen bugs en fouten zorgen voor problemen
Toch schenken veel bedrijven te weinig aandacht aan dit proces, vindt hij. “De risico’s van niet testen worden vaak onderschat, terwijl wanneer systemen onvoldoende zijn getest en gevalideerd, verborgen bugs en fouten voor problemen kunnen zorgen. Applicaties kunnen crashen, je krijgt te maken met downtime van systemen, de performance-snelheid ligt veel te laag en bepaalde functionaliteiten werken niet; allemaal zaken die invloed hebben op de operationele efficiëntie.”
Hij illustreert dit met twee voorbeelden. “Een kleine fout in een online bankapplicatie kan leiden tot aanzienlijke financiële verliezen en enorme reputatieschade. Evenzo kan een gebrekkig werkende webshop in de e-commerce klanten afschrikken, wat resulteert in omzetverlies. Bovendien brengen dergelijke tekortkomingen veiligheidsrisico’s met zich mee en ondermijnen ze het vertrouwen van zowel klanten als gebruikers.”
Geen aparte activiteit, maar integraal onderdeel
Door QA centraal te stellen bij iedere transformatie, voorkomen bedrijven schadelijke gevolgen. “QA is geen aparte activiteit, maar integraal onderdeel van het ontwikkelproces”, legt Sukanta uit. “Het bevordert de samenwerking tussen kwaliteitsmanagement, developers en de business, waarbij doelgericht testen de uiteindelijke gebruiksvriendelijkheid verhoogt.”
“QA is geen aparte activiteit, maar integraal onderdeel van het ontwikkelproces.”
Het testen van processen, systemen, applicaties of diensten gebeurt zowel handmatig als automatisch. Met name het geautomatiseerd testen is van belang, vertelt Sukanta: “Geautomatiseerde testtools kunnen snel herhaald worden en helpen bij het identificeren van regressiefouten na elke codewijziging. Dit vermindert het risico op menselijke fouten en zorgt voor een snellere, efficiëntere teststructuur. Door te investeren in continue monitoring en feedbackmechanismen kunnen organisaties snel reageren op problemen en verbeteringen doorvoeren, voordat ze verergeren. Dit zorgt ervoor dat de digitale oplossingen betrouwbaar, veilig en gebruiksvriendelijk zijn.”
LINKIT
Voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in de toepassing van QA, heeft Sukanta een aantal praktische tips. “Definieer duidelijke kwaliteitsnormen en beoogde resultaten. Moedig alle betrokkenen aan om actief deel te nemen aan QA-processen en creëer een omgeving van feedback en kwaliteit. Beschouw hierin fouten als leermomenten en zorg voor duidelijke (interne) communicatie over het belang van kwaliteit.”
“Moedig alle betrokkenen aan om actief deel te nemen aan QA-processen en creëer een omgeving van feedback en kwaliteit.”
Hij geeft het QA Squad binnen LINKIT als voorbeeld. “Wij stimuleren medewerkers om op de hoogte te blijven van nieuwe testtechnologieën en -vaardigheden. Kijk, een oude applicatie omzetten naar een moderne variant is niet moeilijk. Maar er een kwalitatief hoogstaande oplossing van te maken die efficiënt onderhouden wordt, vraagt om meer expertise. Door relevant te blijven, kunnen wij producten ontwikkelen die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen en de verwachtingen van klanten overtreffen.”
Sukanta Nama | Senior Quality Assurance Specialist
Sukanta Nama heeft een bachelor Computer Engineering en werkt sinds 2018 bij LINKIT als Senior Quality Assurance Specialist. Bij verschillende klanten is hij verantwoordelijk voor de hoogwaardige levering van softwareproducten en het borgen van de klant en gebruikerstevredenheid.