
Algemene Inhuurvoorwaarden
LINKIT B.V. is gevestigd te De Meern en is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 30146769.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze Algemene Inhuurvoorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever: LINKIT B.V.
Opdrachtnemer: Een rechtspersoon, dan wel natuurlijk persoon, met wie opdrachtgever een Inhuurovereenkomst afsluit.
Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
Klant: Klant ten behoeve waarvan de werkzaamheden worden uitgevoerd. Hiermee wordt zowel Opdrachtgever van
Opdrachtgever bedoeld als de (eind)klant waar de werkzaamheden worden verricht.
Functie: Werkzaamheden behorende bij de functie zoals opgenomen in de Inhuurovereenkomst.
Opdrachtuitvoerder: IT-specialist die de werkzaamheden zoals opgenomen in de Inhuurovereenkomst uit zal voeren
Inhuurovereenkomst: Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, op basis waarvan Opdrachtnemer een Opdrachtuitvoerder ter beschikking stelt en waarin kernafspraken worden gespecificeerd.
Schriftelijk: Schriftelijke stukken gesteld op papier en verzonden via de post; berichtenverkeer per e-mail en per fax zijn gelijk
gesteld aan schriftelijke stukken.
Algemene Inhuurvoorwaarden: Onderhavige inhuurvoorwaarden welke van toepassing zijn op een Inhuurovereenkomst, gesloten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 De voorwaarden zoals opgenomen in deze Algemene Inhuurvoorwaarden zijn van toepassing op alle Inhuurovereenkomsten, gesloten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, ten behoeve van Klant zoals opgenomen in de Inhuurovereenkomst.
2.2 Afwijkingen en aanvullingen op deze Algemene Inhuurvoorwaarden zijn slechts rechtsgeldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn overeengekomen.
2.3 De eventuele toepasselijkheid van (algemene) voorwaarden van Opdrachtnemer wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 3 Tot stand komen Inhuurovereenkomst
3.1 Een Inhuurovereenkomst komt tot stand op het moment dat deze door Opdrachtgever voor akkoord ondertekend retour is ontvangen.
3.2 Indien Opdrachtgever geen door Opdrachtnemer ondertekend exemplaar van de Inhuurovereenkomst ontvangt, maar Opdrachtnemer er desondanks (stilzwijgend danwel uitdrukkelijk) mee instemt dat Opdrachtuitvoerder een aanvang maakt met de uitvoering van de Functie, zal de Inhuurovereenkomst geacht zijn rechtsgeldig te zijn overeengekomen, en zijn deze Algemene Inhuurvoorwaarden en de aan Opdrachtnemer toegezonden Inhuurovereenkomst van toepassing.
Artikel 4 Tarief
4.1 Het (uur)tarief wordt in de Inhuurovereenkomst vermeld. Het (uur)tarief is uitgedrukt in Euro’s. Het (uur)tarief is exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege zijn of worden opgelegd, doch voor het overige all-in.
4.2 Overuren/toeslagen zullen in overleg met Opdrachtgever nader schriftelijk worden vastgelegd, mits van toepassing.
4.3 Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van Partijen om door het sluiten van een Inhuurovereenkomst een arbeidsovereenkomst te sluiten.
4.4 Opdrachtnemer is niet gerechtigd het tarief gedurende de looptijd van de Inhuurovereenkomst en bijbehorende verlengingen eenzijdig te wijzigen.
4.5 Het overeengekomen tarief zoals vastgelegd in de Inhuurovereenkomst strekt er mede toe om Opdrachtnemer in staat te stellen te voldoen aan haar wettelijke verplichtingen jegens Opdrachtuitvoerder. Mocht het overeengekomen tarief als gevolg door wijzigingen onvoldoende zijn om hieraan te voldoen, dan zullen Partijen hierover in overleg treden.
4.6 Opdrachtnemer zal geen vergoeding ontvangen voor reis- en verblijfkosten, kosten voor VOG, telefoonkosten, opleidingen, internet, databundels of parkeerkosten. Deze kosten komen voor rekening van Opdrachtnemer
Artikel 5 Zelfstandigheid Opdrachtuitvoerder
5.1 Opdrachtnemer staat er voor in dat Opdrachtuitvoerder de Functie zelfstandig en naar eigen inzicht zal kunnen inrichten, en dat hij de werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap zal uitvoeren, zoals een behoorlijk Opdrachtnemer betaamt. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in goed overleg met Klant, voor zover verenigbaar met de onafhankelijkheid van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer staat er voor in, dat Opdrachtuitvoerder niet gebonden is aan een concurrentiebeding, waardoor hij de werkzaamheden niet ter hand zou kunnen nemen.
5.2 Een onderbreking van de werkzaamheden geschiedt in goed overleg met Klant waarbij de voortgang van het Project een zwaarwegend belang heeft.
Artikel 6 Kwaliteit van Opdrachtuitvoerde
6.1 Opdrachtnemer staat er voor in dat de werkzaamheden door Opdrachtuitvoerder op vakbekwame wijze, naar beste inzicht en vermogen zullen worden uitgevoerd en dat kennis en kunde van Opdrachtuitvoerder voldoen aan de in de Inhuurovereenkomst gespecificeerde technische kennis, of bij gebreke daarvan, aan de in verband met de Functie redelijkerwijze van hem te verwachten technische kennis.
6.2 Wanneer de kennis en kunde van Opdrachtuitvoerder bij de uitvoering van zijn werkzaamheden bij de Functie niet blijken te voldoen, meldt Opdrachtgever dit schriftelijk aan Opdrachtnemer, waarna Opdrachtgever Opdrachtuitvoerder zal laten vervangen overeenkomstig artikel 7 van de Algemene Inhuurvoorwaarden.
6.3 Eventuele obstakels die zich voordoen bij het uitvoeren van de Functie dient Opdrachtnemer onverwijld te melden bij Klant en Opdrachtgever. Onder obstakels wordt onder meer verstaan (i) het onvoldoende ter beschikking stellen van de benodigde middelen door Klant om de werkzaamheden te kunnen verrichten; of (ii) wijzigingen in de werkzaamheden waardoor Opdrachtuitvoerder onvoldoende dan wel ongeschikte kennis, vaardigheden en/of ervaring heeft voor een goede uitvoering van de werkzaamheden.
6.4 Indien blijkt dat Opdrachtuitvoerder niet voldoet aan de in de Inhuuraanvraag aangegeven eisen, tijdens de uitvoering niet de gevraagde kwaliteit levert of Opdrachtuitvoerder niet geschikt is voor het uitvoeren van de Functie, is Opdrachtgever gerechtigd de Inhuurovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden. Opdrachtgever is dan niet gehouden een opzegtermijn in acht te nemen, noch gehouden Opdrachtnemer dan wel Opdrachtuitvoerder hiervoor enige schade te vergoeden.
6.5 Opdrachtnemer verifieert de diploma’s, getuigschriften en referenties van Opdrachtuitvoerder. Op eerste verzoek van Opdrachtgever dienen terstond kopieën te kunnen worden overhandigd.
Artikel 7 ContinuĂŻteit en vervanging
7.1 Opdrachtgever is gerechtigd om de inzet van betrokken Opdrachtuitvoerder onverwijld te beëindigen en om van Opdrachtnemer vervanging van die Opdrachtuitvoerder te verzoeken indien deze naar de mening van Klant niet naar tevredenheid functioneert. In een dergelijk geval is Opdrachtgever voor de betrokken Opdrachtuitvoerder aan Opdrachtnemer geen betaling verschuldigd, behoudens indien en voor zover Klant tot betaling daartoe bereid is.
7.2 Bij ziekte van Opdrachtuitvoerder, die verwacht wordt langdurig te zijn (langer dan 10 dagen) en bij andere dringende redenen van verhindering gedurende tenminste 10 dagen dient Opdrachtuitvoerder op verzoek van Opdrachtgever onverwijld te worden vervangen. Hetzelfde geldt indien Opdrachtuitvoerder de samenwerking met Opdrachtnemer zou verbreken. Een inwerkperiode komt voor rekening van Opdrachtnemer. In voorkomend geval zal vooraf worden bepaald, hoeveel dagen Opdrachtnemer in verband hiermee niet in rekening kan brengen.
7.3 Opdrachtnemer zal onmiddellijk contact opnemen met Opdrachtgever indien en zodra te verwachten valt dat een ingezette Opdrachtuitvoerder, al dan niet tijdelijk, niet beschikbaar zal zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.
7.4 Indien Opdrachtuitvoerder door Opdrachtnemer wordt vervangen op verzoek van Opdrachtgever komt een eventuele inwerkperiode voor rekening van Opdrachtnemer. In voorkomend geval zal vooraf worden bepaald, hoeveel dagen Opdrachtnemer in verband hiermee niet in rekening kan brengen.
Artikel 8 Veiligheid en arbeidsomstandigheden
8.1 Opdrachtnemer dient er voor in te staan en te garanderen dat Opdrachtuitvoerder bij de uitvoering van de werkzaamheden rekening zal houden met risico’s verband houdende met de arbeidsomstandigheden op de plaats waar de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd, daaronder begrepen de gevaren van het beeldschermwerk en van RSI in het bijzonder, alsmede dat Opdrachtuitvoerder in verband hiermee al het nodige zal doen en/of nalaten om gezondheidsklachten als gevolg van het werk met beeldschermen te voorkomen. Opdrachtgever aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade terzake, en Opdrachtnemer zal Opdrachtgever vrijwaren tegen elke vordering of eis die terzake door derden (Klant en Opdrachtuitvoerder daaronder mede begrepen) wordt ingesteld.
8.2 Onverminderd het bepaald in lid 1, is Opdrachtnemer gehouden klachten omtrent de werkplek en/of de werkomstandigheden die tot gezondheidsklachten zouden kunnen leiden, onverwijld schriftelijk aan Opdrachtgever en Klant te melden.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
9.1 Opdrachtnemer garandeert aan Opdrachtgever dat aan alle wettelijke vereisten, waaronder in ieder geval de vereisten die gelden op grond van de Wet Arbeid Vreemdelingen, Wet op de Identificatieplicht en de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, is voldaan. Opdrachtnemer zal aan Opdrachtgever de schade vergoeden indien blijkt dat hieraan niet is voldaan. Tevens is Opdrachtgever bevoegd om, indien blijkt dat Opdrachtnemer niet heeft voldaan aan de wettelijke vereisten, de Inhuurovereenkomst per direct op te zeggen zonder dat zij gehouden is een vergoeding te voldoen.
9.2 Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle schade die door hemzelf en/of door Opdrachtuitvoerder wordt toegebracht aan Opdrachtgever en/of Klant of aan derden bij de uitvoering van de werkzaamheden van de Inhuurovereenkomst. Opdrachtnemer is eveneens aansprakelijk voor alle schade van Opdrachtgever die het gevolg is van het feit dat Opdrachtnemer zijn verplichtingen in verband met deze Algemene Inhuurvoorwaarden en/of de Inhuurovereenkomst niet of niet voldoende is nagekomen.
9.3 Opdrachtgever aanvaardt geen aansprakelijkheid voor, en Opdrachtnemer zal Opdrachtgever vrijwaren tegen elke vordering of eis, die tegen Opdrachtgever mocht worden ingesteld ter zake van ziekte, letsel en/of overlijden van Opdrachtuitvoerder en/of verlies en/of schade aan de eigendommen van Opdrachtuitvoerder dan wel van Opdrachtnemer zelf, behoudens situaties waarbij de vordering of eis het gevolg is van het handelen van Opdrachtgever zelf.
9.4 Opdrachtnemer dient een bedrijfs- én beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben afgesloten met een minimaal verzekerd bedrag van € 1.000.000,00 per aanspraak en € 2.000.000,00 per verzekeringsjaar. Opdrachtnemer verstrekt aan Opdrachtgever op het moment dat voor de eerste maal tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer een Inhuurovereenkomst wordt aangegaan, of op eerste verzoek van Opdrachtgever een kopie van de polis van voornoemde verzekering.
9.5 Opdrachtgever moet Opdrachtnemer alle niet aan Opdrachtnemer toe te rekenen schade vergoeden die deze in verband met de uitvoering van de werkzaamheden lijdt ten gevolge van de verwezenlijking van het aan de uitvoering van de Functie verbonden bijzonder gevaar dat de risico’s, welke de uitoefening van het beroep van Opdrachtnemer naar zijn aard meebrengt, te buiten gaan.
9.6 Opdrachtnemer staat ervoor in, dat Opdrachtuitvoerder beschikt over de bekwaamheden, die met het oog op de uit te voeren Functie redelijkerwijs vereist zijn, dat hij de Functie naar beste vermogen zal uitvoeren en dat hij zich zal houden aan alle voor hem geldende instructies en richtlijnen. Eventuele toerekenbare tekortkomingen van Opdrachtuitvoerder worden toegerekend aan Opdrachtnemer.
9.7 Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle schade, die Opdrachtgever en/of Klant lijden wanneer Opdrachtuitvoerder niet over de vereiste bekwaamheden blijkt te beschikken dan wel op enigerlei wijze toerekenbaar tekort schiet bij de uitvoering van de Inhuurovereenkomst.
Artikel 10 Werktijden en huisregels
10.1 Opdrachtuitvoerder zal zich houden aan de bij Klant gebruikelijke werktijden en zal zich gedragen conform de bij Klant geldende richtlijnen en gehanteerde huisregels. Reistijd voor woon-werkverkeer valt buiten de werktijd. Vrije dagen en/of vakantie zullen worden opgenomen met inachtneming van de voortgang van de werkzaamheden en uitsluitend in overleg met en na goedkeuring door Opdrachtgever of Klant.
Artikel 11 Urenverantwoording, facturering en betaling
11.1 De urenverantwoording zal plaatsvinden op een door Klant gewenste wijze. Opdrachtnemer zal maandelijks op basis van deze urenverantwoording aan Opdrachtgever factureren. Dit tijdsverantwoordingsformulier zal apart worden toegezonden aan Opdrachtgever. Alleen daadwerkelijk gewerkte uren kunnen bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht (dus niet wanneer Opdrachtuitvoerder om wat voor reden dan ook bijvoorbeeld ziekte, verlof etc. geen werkzaamheden heeft verricht).
11.2 Opdrachtgever zal binnen de in de Inhuurovereenkomst opgenomen termijn voor betaling aan Opdrachtnemer zorgdragen. Indien en zolang Klant de factuur van Opdrachtgever niet betaalt omdat deuitvoering/het resultaat van Opdrachtnemer bij Klant niet aan de opdracht voldoet, zal er evenwel geen betaling van de factuur van Opdrachtnemer plaatsvinden. Daarnaast heeft Opdrachtgever de mogelijkheid om betaling van de factuur op te schorten indien en zolang Opdrachtnemer niet aan Opdrachtgever een kopie van de aansprakelijkheidsverzekering, het Grekeningnummer en/of de ondertekende Inhuurovereenkomst heeft verstrekt.
Artikel 12 Garantie voldoening afdrachtverplichtingen
12.1 Opdrachtnemer is verplicht aan Opdrachtgever de volgende informatie te verstrekken:
een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
het G-rekeningnummer met bewijs van inschrijving bij een bank;
12.2 De betaling aan Opdrachtnemer geschiedt in twee delen. 55% van de totale factuur wordt overgemaakt op de G-rekening, 45% wordt rechtstreeks uitgekeerd.
A. Indien Opdrachtnemer NEN 4400-1 gecertificeerd is, zal 25% op de G-rekening worden gestort en het restant rechtstreeks worden uitgekeerd.
B. Opdrachtnemer zal ervoor zorgen dat Opdrachtuitvoerder de persoonsgegevens (indien Opdrachtuitvoerder van buiten de EER komt dan is een kopie identiteitsbewijs nodig op grond van artikel 15 Wav) verstrekt aan Opdrachtgever voor zover dat nodig is voor de uitvoering van de Functie en voor zover nodig op grond van de wet. Elke Opdrachtuitvoerder moet hieraan medewerking verlenen. Ook moet een Opdrachtuitvoerder zijn legitimatiebewijs tonen aan Klant, als daarom
gevraagd wordt.
Artikel 13 Fiscale verplichtingen Opdrachtnemer en verhaalsrecht
13.1 Opdrachtnemer verklaart zijn wettelijke verplichtingen ter zake inhouding en afdracht jegens de Belastingdienst aangaande omzetbelasting, inkomstenbelasting en premies sociale verzekeringen stipt na te komen.
13.2 Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever tegen en zal Opdrachtgever schadeloos stellen ter zake van alle mogelijke vorderingen, hoe ook genaamd en op welk standpunt ook gebaseerd, van de Belastingdienst en/of het UWV tot inhouding en/of afdracht van belastingen en/of sociale premies – voor zover wettelijk mogelijk – inclusief de daarop vallende rente, verhogingen en eventuele administratieve boetes, in verband met de door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden onder deze Algemene Inhuurvoorwaarden. Indien Opdrachtgever wordt aangesproken ter zake van een inhouding, afdracht, naheffing en/of boetes, dan zullen deze inhouding, afdracht, naheffing en/of boetes worden verhaald op Opdrachtnemer, voor zover rechtens mogelijk.
Artikel 14 Inleners- of Ketenaansprakelijkheid
14.1 Ter voorkoming van mogelijke inleners- en/of ketenaansprakelijkheid, garandeert Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever dat:
Opdrachtnemer handelt conform de toepasselijke wet- en regelgeving en de geldende arbeidsvoorwaarden naleeft, hetgeen onder meer inhoudt dat Opdrachtnemer tijdig en correct tot betaling van het salaris aan haar werknemers overgaat;
Opdrachtnemer geen betalingsachterstanden heeft (of in de afgelopen drie jaar heeft gehad) bij de Belastingdienst en,
de administratie van Opdrachtnemer juist en compleet is, deze zorgvuldig zal worden bijgehouden gedurende de looptijd van deze Algemene Inhuurvoorwaarden en zorgvuldig zal worden bewaard overeenkomstig de geldende wettelijke voorschriften.
14.2 Op eerste verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer aan Opdrachtgever bewijsstukken overleggen, waaruit de juistheid en volledigheid van de in lid 1 van dit artikel weergegeven garanties blijkt.
14.3 Indien Klant dat wenst, overhandigt Opdrachtnemer aan Opdrachtgever op het eerste verzoek van Opdrachtgever, een recent origineel exemplaar van een schone Verklaring van Betalingsgedrag, afkomstig van de Belastingdienst.
14.4 Indien Opdrachtgever constateert dat Opdrachtnemer niet tijdig en correct tot betaling van de vergoeding aan Opdrachtuitvoerder overgaat, heeft Opdrachtgever de mogelijkheid om betaling van de factu(u)r(en) op te schorten totdat Opdrachtnemer tot tijdige en correcte betaling is overgegaan.
Artikel 15 Geheimhouding
15.1 Opdrachtnemer verplicht zich tot volstrekte geheimhouding met betrekking tot alle gegevens omtrent Opdrachtgever en Klant, waarvan hij in redelijkheid moet begrijpen, dat deze vertrouwelijk zijn. Opdrachtnemer en/of Opdrachtuitvoerder zullen op eerste verzoek van Opdrachtgever en/of Klant een geheimhoudingsverklaring ondertekenen.
15.2 Het is Opdrachtnemer en/of Opdrachtuitvoerder niet toegestaan om kopieën van softwareprogramma’s die bij Opdrachtgever en/of Klant in gebruik of in eigendom zijn, onder zich te houden, tenzij deze hem ten behoeve van het werk zijn verstrekt en dan uitsluitend voor zover dat nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden.
15.3 Opdrachtnemer staat ervoor in, en garandeert dat Opdrachtuitvoerder eveneens aan de verplichting als beschreven in lid 1 en lid 2 van dit artikel voldoet.
15.4 Bij overtreding door Opdrachtnemer of Opdrachtuitvoerder van een verplichting uit dit artikel, is Opdrachtnemer zonder dat daartoe voorafgaande aanmaning nodig is, aan Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,00 (zegge vijfduizend euro) per overtreding verschuldigd, te vermeerderen met € 750,00 (zegge zevenhonderdvijftig euro) voor iedere dag, of gedeelte daarvan, dat de overtreding voortduurt of inmiddels voortgeduurd heeft.
Artikel 16 Intellectuele eigendom
16.1 Al hetgeen Opdrachtuitvoerder in het kader van deze Algemene Inhuurvoorwaarden tot stand brengt is het uitsluitende eigendom van Klant.
16.2 Voor zover nodig en mogelijk draagt Opdrachtnemer om niet over aan Klant, alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op auteursrechtelijke werken en/of enige andere voortbrengsels, geschriften, uitvindingen, merken of ontwerpen die Opdrachtuitvoerder in welke vorm dan ook zal ontwikkelen bij de uitvoering van de Inhuurovereenkomst.
16.3 Voor zover de in dit artikel bedoelde rechten al niet reeds krachtens de wet en/of deze Algemene Inhuurvoorwaarden aan Klant toekomen is Opdrachtnemer verplicht deze zowel in Nederland als elders op de kortst mogelijke termijn om niet aan Klant over te dragen en Klant om niet alle medewerking te verlenen welke Opdrachtgever en/of Klant van Opdrachtnemer zal verlangen in verband met de vestiging, overdracht, beschikking over en handhaving van de aan Klant toekomende en/of overgedragen rechten als hier bedoeld.
16.4 Opdrachtnemer staat ervoor in, en garandeert dat Opdrachtuitvoerder eveneens aan de verplichting als beschreven in dit artikel voldoet.
16.5 Bij overtreding door Opdrachtnemer of Opdrachtuitvoerder van een verplichting uit dit artikel, is Opdrachtnemer zonder dat daartoe voorafgaande aanmaning nodig is, aan Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,00 (zegge vijfduizend euro) per overtreding verschuldigd, te vermeerderen met € 750,00 (zegge zevenhonderdvijftig euro) voor iedere dag, of gedeelte daarvan, dat de overtreding voortduurt of inmiddels voortgeduurd heeft.
Artikel 17 Non-concurrentie
17.1 Opdrachtnemer zal gedurende de looptijd van de Inhuurovereenkomst, alsmede gedurende 12 maanden na beëindiging daarvan, geen aanbiedingen doen aan, opdrachten aannemen van en/of werkzaamheden verrichten voor Klant.
17.2 In het geval Opdrachtuitvoerder de werkzaamheden op basis van de Inhuurovereenkomst uitvoert onder toezicht en leiding van Klant, staat Opdrachtnemer er tegenover Opdrachtgever voor in, dat Opdrachtnemer met Opdrachtuitvoerder is overeengekomen dat het Opdrachtuitvoerder niet is toegestaan om gedurende de looptijd van de Inhuurovereenkomst, alsmede gedurende 12 maanden na beëindiging van deze Inhuurovereenkomst, via Opdrachtnemer of een derde partij ten behoeve van Klant, werkzaamheden te verrichten voor Klant. Opdrachtnemer is derhalve eveneens aansprakelijk, wanneer
Opdrachtuitvoerder binnen de gestelde termijn op enigerlei wijze via Opdrachtnemer of een derde partij werkzaamheden voor Klant gaat verrichten.
17.3 In het geval Opdrachtuitvoerder de werkzaamheden op basis van de Inhuurovereenkomst uitvoert zonder dat er sprake is van toezicht en leiding van Klant, staat Opdrachtnemer er tegenover Opdrachtgever voor in, dat Opdrachtnemer met Opdrachtuitvoerder is overeengekomen dat het Opdrachtuitvoerder niet is toegestaan om gedurende de looptijd van de Inhuurovereenkomst, alsmede gedurende 12 maanden na beëindiging van deze Inhuurovereenkomst, ten behoeve van Klant, direct dan wel indirect, werkzaamheden te verrichten voor Klant. Opdrachtnemer is derhalve eveneens aansprakelijk, wanneer Opdrachtuitvoerder binnen de gestelde termijn op enigerlei wijze werkzaamheden voor Klant gaat verrichten.
17.4 Bij overtreding door Opdrachtnemer of Opdrachtuitvoerder van een verplichting uit dit artikel, is Opdrachtnemer zonder dat daartoe voorafgaande aanmaning nodig is, aan Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,00 (zegge vijfduizend euro) per overtreding verschuldigd, te vermeerderen met € 750,00 (zegge zevenhonderdvijftig euro) voor iedere dag, of gedeelte daarvan, dat de overtreding voortduurt of inmiddels voortgeduurd heeft.
Artikel 18 Einde Inhuurovereenkomst
18.1 Voor het verstrijken van de oorspronkelijke termijn van de Inhuurovereenkomst, kan Opdrachtgever deze Inhuurovereenkomst verlengen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtnemer. Indien Opdrachtnemer niet binnen vijf (5) dagen na verzending van deze kennisgeving schriftelijk bezwaar maakt tegen de verlenging, wordt de Inhuurovereenkomst geacht onder dezelfde voorwaarden voor eenzelfde periode te zijn verlengd.
18.2 Ieder van Partijen is gerechtigd de Inhuurovereenkomst met inachtneming van één maand (tussentijds) te
beëindigen, zonder dat dit leidt tot schadeplichtigheid in welke vorm dan ook. Een dergelijke beëindiging
dient schriftelijk te geschieden. In de Inhuurovereenkomst kan worden afgeweken van deze termijn indien
Klant een afwijkende opzegtermijn hanteert.
18.3 Ongeacht de reden hiervan en zonder dat dit op enigerlei wijze tot schadeplichtigheid kan leiden, eindigt
de Inhuurovereenkomst met onmiddellijke ingang van rechtswege, indien en op het tijdstip, dat Klant, de
opdracht (tussentijds) beëindigt.
18.4 Ten slotte is een partij in de navolgende gevallen gerechtigd de Inhuurovereenkomst met onmiddellijke
ingang tussentijds te beëindigen:
ingeval van overmacht die langer voortduurt dan 14 dagen of bij het intreden van verzuim wegens een toerekenbare tekortkoming van een partij die zo ernstig is dat van de wederpartij in redelijkheid geen voortzetting van de Inhuurovereenkomst kan worden gevergd;
bij faillissement, surseance van betaling of schuldsanering van de wederpartij of bij een door de wederpartij daartoe voor zichzelf gedaan verzoek, dan wel bij aanbieding van een buitengerechtelijk akkoord door de wederpartij of kennelijke insolventie van de wederpartij anderszins.
Artikel 19 Bescherming persoonsgegevens
19.1 In het kader van de uitvoering van deze Algemene Inhuurvoorwaarden of in het kader van het voldoen aan wettelijke verplichtingen van Opdrachtgever kan Opdrachtgever persoonsgegevens betreffende Opdrachtnemer en/of Opdrachtuitvoerder verwerken.
19.2 De persoonsgegevens die Opdrachtgever van Opdrachtnemer verwerkt, worden alleen gebruikt ter uitvoering van de Inhuurovereenkomst of ter uitvoering van een wettelijke verplichting.
19.3 De persoonsgegevens zoals bedoeld in lid 1 en 2 van dit artikel, betreffen: NAW, geboortedatum, nationaliteit, nummer ID-bewijs, curriculum vitae en de door de bevoegde toezichthouder opgevraagde persoonsgegevens.
19.4 Verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtgever zoals bedoeld in lid 1 en 2 vindt uitsluitend plaats in opdracht van Opdrachtgever of de bevoegde toezichthouder.
19.5 Opdrachtgever zal zich houden aan de toepasselijke wetgeving op het gebied van privacy en de bescherming van persoonsgegevens.
19.6 Opdrachtgever verplicht zich voorts tot geheimhouding inzake de door of namens Opdrachtnemer beschikbaar gestelde en/of toegankelijk gemaakte persoonsgegevens.
19.7 Indien Opdrachtgever gebruik maakt van verwerkers bij de verwerking van de persoonsgegevens, zal Opdrachtgever met hen een verwerkersovereenkomst overeenkomen conform de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”).
19.8 Voor zover Opdrachtgever in het kader van een verleende opdracht van Klant persoonsgegevens verwerkt en Klant het doel en de middelen van deze gegevensverwerking vaststelt, treedt Klant op als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens en Opdrachtgever als verwerker in de zin van de AVG.
19.9 Klant zal met Opdrachtgever, in het kader van lid 8 van dit artikel, een verwerkersovereenkomst conform de AVG afsluiten.
19.10 Opdrachtgever bewaart gegevens, zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel, 28 dagen na de laatste dag waarop Opdrachtnemer voor Opdrachtgever werkzaam is geweest op basis van een overeenkomst.
Artikel 20 Cessie-verbod en verrekening
20.1 Het is Opdrachtnemer behoudens schriftelijke toestemming van Opdrachtgever verboden om zijn vorderingen over te dragen aan derden.
20.2 Opdrachtgever is steeds bevoegd om al hetgeen Opdrachtgever schuldig is aan Opdrachtnemer, te verrekenen met hetgeen Opdrachtnemer of de aan Opdrachtnemer gelieerde rechtspersonen, al dan niet opeisbaar, onder voorwaarde of tijdsbepaling aan Opdrachtgever schuldig is/zijn.
20.3 Opdrachtnemer is steeds bevoegd om al hetgeen Opdrachtnemer schuldig is aan Opdrachtgever, te verrekenen met hetgeen Opdrachtgever of de aan Opdrachtgever gelieerde rechtspersonen, al dan niet opeisbaar, onder voorwaarde of tijdsbepaling aan Opdrachtnemer schuldig is/zijn.
Artikel 21 Toepasselijk recht en bevoegde Rechter
21.1 Op deze Algemene Inhuurvoorwaarden is Nederlands Recht van toepassing. Van alle geschillen die uit
deze Algemene Inhuurvoorwaarden mochten voortkomen, zal de bevoegde Rechter te Utrecht bij uitsluiting kennisnemen.